فرازونشیب زندگی طلبگی ما(همنفس طلبه)

هم قدم تا خدا آباد

همنفس طلبه

طبقه بندی موضوعی

دوران نوجوانی... مقدمه ....

دوشنبه, ۱ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۱۱ ق.ظ

تا اینجا الحمدلله و به یاری حضرت رضا موارد تربیتی مربوط به هفت سال نخست زندگی بچه ها خدمت شما اساتید و بزرگواران ارایه شد . هر چند مباحث خیلی بیشتر از آن چیزی است که نگاشته شد لاکن به دلیل علاقه و خواست بعضی از دوستان بهتر دیدم که وارد مرحله نوجوانی شده و به حول و قوه الهی مروری بر مشکلات و مسائل تربیتی خاص این دوران داشته باشیم .

عزیزانی که هنوز پیرامون هفت سال ابتدایی زندگی بچه ها با سوال مواجه هستند ان شاالله همچنان در خدمت خواهم بود . 


و اما بعد ... دوران نوجوانی یکی از حساس ترین و خاص ترین مراحل زندگی ماست . برخورد با نوجوان تکنیک خاصی را می طلبد . در این دوره نوجوان به حرکات و رفتارهای منطقی نیاز دارد و گمان می کند که می شود همه چیز را با رفاقت و صمیمت و دوستی حل کرد . دقیقا به همین دلیل است که نوجوان در این مقطع سنی به هیچ وجه زیر بار حرف هایی که با تحکم و امر و نهی گفته شده باشد ، نمی رود و طبعا از نصیحت بیزار است .      

آنچه در دوره نوجوانی مهم است مورد علاقه واقع شدن است . او دوست دارد در میان همسالانش بذله گو و شوخ طبع شناخته شود. 

یادمان باشد نوجوان درس خوان ولی گوشه گیر و منزوی یا خانواده کمال طلب دارد یا به لحاظ روابط اجتماعی مشکل دارد . در این دوره است که به اهمیت هفت سال ابتدایی زندگی کودک پی می بریم. فرزندی که بیشترین ساعات روز را در مهد باشد و کمتر آغوش مادر را تجربه کرده باشد دچار بحران امنیت خواهد شد خصوصا اگر سه سال ابتدایی زندگی کودک باشد . این بحران تا ابد همراه او خواهد بود . چرا که این سن ، سنی بوده که فرزند شدیدا" به آغوش مادر نیاز داشته است . 

از آنجاییکه سن 3 تا 5 سالگی کودک ، سنی است که کودک برآورد کلی خود از آینده اش را خواهد داشت ، لذا در کنار مادر بودن و آغوش محبت خانواده را احساس کردن ، به او این فرصت طلایی را می دهد تا در بحران های بعدی به سهولت عبور کند .

سن 13 تا 19 سالگی بحرانی ترین سن و طلایی ترین سن است . کمبود عاطفی خلا جبران ناپذیری در آینده او خواهد گذاشت . در این سن ممکن است آرام آرام ریشه های وسواس در او جوانه بزند.

همچنین این دوره ، به دلیل تغییرات مهم روانی ، دوره غمگینی و افسردگی نیز تلقی می شود . برای همین است که گرایش به سمت گروه همسالان به دلیل تمایل به اجتماعی شدن آغاز می شود .

نوجوان در این دوره نیاز به استقلال و پذیرش از طرف دوستان و همسالان را به شدت احساس می کند.دورن گرا یا برون گرا بودن در این سن تبلور جدی پیدا می کند. هر چند اغلب نوجوانان میل به درون گرایی پیدا می کنند . 

از آنجاییکه با تغییر نظام آموزشی ، تعیین رشته ی تحصیلی با توجه به روحیات و علایق و توانایی های فردی هر نوجوان رقم می خورد ، تشخیص درون گرا یا برون گرا بودن او مهم و قابل تامل است . 


ان شاالله در پست های بعدی بیشتر در این باره صحبت خواهیم کرد ...                                                                   

موافقین ۴ مخالفین ۰ ۹۶/۰۸/۰۱
سیده طهورا آل طاها

دوران نوجوانی1

نظرات  (۲۳)

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
***** ** ***** *** ******
** **** ** **** **** ****
***** *** *** ***** ** **** **** ***** ** **** **** * ***** ** *** **** ** **** **** * ********* ** *** ** ***** * ******** **** ***** ** *** ***** ** ***** * **** ** ****** **** ****** *** ***** ******** ** **** ***** **** **** ** ***** **** ** **** ** **** ***** ***** *** **** ***** ** *** *** ** **** ** ******** ** **** ** ***** ********* * ***** * *** 

*****
*** *** ****** ** ***** *****
**** *** ****** ** ******** **** ** ****** ** ***** **** **** ***** **** **** *** ******** *** ** ****** *** ******* ****** **** ** **** ****** ******* ** *******
*** ****** ****
*** ****** **** **

*** ***** ***** ***** ***** ***** ** **** ** ****** ** *** ** *** ** ***** **** ** ***** ***** ****
** **** ******
*** ***** ** *** ***** **** ***** **** ********* **** ***** ** ******* **** ** **** **** *** ***** **** *** **** ***** ***** ****** *** **** *** 

***
** **** ***** ***** ** ** ****
*** *** ** **** ** ***** * ******** ** ***** ****
*** ******* ***** 
***** ** *** *** ** ***
****** *** ** **** *** **** **** ** **** ****** ***** ***** ** *** ****** ***** **** *** ** **** * ** ***** ***** ** **** ***** 
** ** **** *** ****** *****
*** ****** ***** *** ***** ***** 
*** ** **** ****** ** ***** *****
*** ****** *** *** **** **** *** *** ***** ** **** ******
**** *** ** ** ***** *** ** *** ** *******

*** *** ****** **** * *******
پاسخ:
سلام عزیزم . این تصمیمی بوده که شما گرفتید . موندن یا نموندن شما موضوعی بوده که به هر حال با اختیار شما بوده تکلیف شما هم الان حفظ حریم خانواده تون و تربیت فرزندتون زیر نظر خودتون هست خصوصا با تدریسی که الان دارید می تونید راه رو به خیلی ها نشون بدید . 
ممنونم طهوراجان
خدا خیر دنیا و آخرت را بهت بده و با حضرت مادر همنشین بشی.
قبلا نماز حضرت زهرا را میخوندم خیلی جو خونه آروم بود.
دوباره شروع کردم هر روز صبح تا جایی که امکانش باشه بخونم. واقعا تا عنایت اهل بیت نباشه به ما انگار که داریم تو جهنم زندگی میکنیم 
الان الحمدلله اوضاع خوب شد دوباره تا بقیه اش رو خدا بخیر کنه.
خوش بحال اونهایی که الان دارن میرن کربلا. کاش ما رو هم دعا کنن.

طهوراجان بیان دلنشین و روانی دارید. خدا به قلمتون و وقتتون برکت بده.
صحبتهات کاملا منطقی و آرام کننده هست. خدا روشکر که یک نفر رو برام قرار داد تا باهاش صحبت کنم. 
یا انیس من لا انیس له
پاسخ:
عزیز دلم خدا به شما عزت و صبر بده و شما مسیر خودش مستدام قرار بده . شما قدرت زیادی دارید من اطمینان دارم که به لطف خدا موفق می شوید
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
***** *** ***** ** ** ***** ***** **** *** **** *** **** * ***** ********* ** *** ****** ** ** ****** ** *** **** **** *** ** ** ***** *** ** ** *** ***** **** ** ** * ****** ** **** **** **** *** **** *** **** ** ** **** **** ****** **** ** **** **** ***** ** *** * *** *** ****** ** **** **** **** ** **** ** ******* ** **** ** **** *** *** ** ** ***** ********* ** ***** ** **** ******* ** **** ***** **** *** ** **** *** ** *** ****** *** ** *** ****** ***** *** ** *** *** **** ** *** **** ** ***** ** ***** *** ***** ** ****** ***** ***** *** ** ** *** *** **** ** *** *** *** ****** ** ***** ** **** **** * ***** **** ** *** * **** ***** **** ** *** *** **** **** ***** ** **** **** **** ***** *** ***** *** ****** ****** **** **** ****** **** ***** **** ** *** *** ** **** ** ** *** ** **** **** ** ** *** *** **** ** *** ** ***** ** **** ** *** ****** **** ** ** **** ** **** ** ******* ***** ****
** **** **** ** ** ** ** ****** ** *** ** *** * ** * *** * ****** * *** **** ***** ***** ** ** ** *** **** ** ****** ***** ***** ***** ******** ****** *** **** ** ***** ***** *** **** ** ** ** **** ** *** **** ** ** ***** **** **** *** ** ** *** ******* ** **** ****** **** ** ** ** **** ** *** ***** ** *** ***** ** *** **** ** ***** ** ** ****** **** *** ** **** ****** ** *** **** ** *** * ** * *** * ****** * *** ** ***** ** **** ** ** ****** ** ***** **** ****** ** ***** ****** ** *** ***** ** ** *** *** ** *** ***** ***** ***** ******* *** ***** ***** ***** **** ***** ****** **** *** *** ***** ***** *** ****** **** *** ** *** ******** *** *** ***** *** *** ***** *** ***** ****** ******* **** ***** ****** ** ***** **** ** *** **** ** ***** ****** ** ** ***** ** **** *** **** ********** *** ******
پاسخ:
سلام عزیزم . خدا پدر شما رو رحمت کنه . از بیرون به زندگی دیگران نگاه نکنید شاید اون چیزی که برای شما یه رویا باشه برای اونا یه بلای بزرگ باشه . به داده هاتون شاکر باشید و در برابر نداده ها صبور . اینو به خودم هم می گم که سخت بهش محتاجم .
از رحمت حق ناامید نباشید . صبح پیروزی به حول و قوه الهی نزدیکه 
من از سال 1372 یادم میاد که برای این حاجت دعا می کردم. قبل از اونش هم شاید دعایی بوده ولی از سال 72 رو دقیق یادمه. اگه بلند مدت از 24 سال صبر بیشتر لازم داره فراتر از توان منه. من دیگه نمی تونم. من تا آخر عمرم یادم نمی ره که ماه رمضون بود داشتم نماز مغرب می خوندم رو سجده بودم یکی از اعضای خانواده ام از کنارم رد شد بلند گفت به خدات بگو بهت کمک کنه از همه ما گرفتار تر نباشی. شاید از اون روز 10 سالی گذشته ولی الان می بینم راست می گفت. خدا به من کمک کنه خوب. چی می شه مگه.
پاسخ:
شاید خدا داره به اعضای خونه نشون میده , بنده ای داره که گرفتاره اما در عین گرفتاری دستش از ساحت خدا کوتاه نمیشه. شاید خدا داره بهت فرصت میده تا بهت افتخار کنه.
من نمی خوام به خدا برسم! دیگه نمی خوام. شاید قبلا ها می خواستم. الان دیگه نمی خوام. من حاجتم رو می خوام. ببخشید که اینجا به شما می گم. می خوام خودم و خدا یادمون باشه که من دیگه فقط و فقط و فقط حاجتم رو می خوام. فقط همین. هیچ چیز دیگه ای نمی خوام حتی اگه خدا بجاش فوز عظیم آخرت بخواد بهم بده نمی خوام. مگه همه اونایی که در دنیا حاجت روا شدند آخرت ازشون گرفته می شه که حالا من باید از خواسته ام بگذرم که به جاش اون دنیا برم جبران شه. من یه آدم خسته ناامید از همه جا بریده ام. این آخرین تلاش معنوی من در این دنیاست. 
پاسخ:
خدا یادش بمونه؟ شما یادته؟تمام آنچه بهت داده؟از خطراتی که نجاتت داده؟نعمتهایی که داده و شاید نمی بینیشون. همین که میبینی. راه میروی. حرف میزنی. میشنوی و... هزاران هزار نعمتهایی که بهت داده. طبیعت ما همینه... همین که داده ها رو یه کفه می گذاریم و نداده ها رو یه کفه. کفه داده ها هر چقدر سنگین باشه چشم ما به اون نداده , خشک میشه. راستش حاجت های شما به همین ختم نخواهد شد. خدا حاجت شما رو , ان شاالله روا می کنه اما اونوقت تازه ... قصه سر خط میشه. تازه خواسته های بعدی رنگ باز می کنه. بعد ها ممکنه از براورده شدنش پشیمون بشی. 
من شما رو خیلی خوب درک می کنم. غصه نخور. 
بخدا نمیشه رسید. رسیدن به خدا , تن بی سر می خواد. دست بی بدن می خواد. کار هر کسی نیست. باید از شدت عشق بمیری. این مردن سهم هر کسی نیست.
ناراحت نباش. صبح نزدیکه. اما همش تو صبح نمی مونی از صبح حاجت , به عطش میرسی . به سردرگمی... حتی به غروب . حتی به شب. اما اون موقع یادت باشه سرت رو بالا کنی و خوب نگاهش کنی. تازه میبینی چرا اینقدر تاخیر کرد. تازه می فهمی چقدر دوستت داره. 
چله ها رو بگیر. حتما. ناامید نباش. ناامیدی کار شیطونه.
اگه بخوام روی حاجتم اصرار نکنم چرا دارم این صلوات ها رو می فرستم؟!!!!! من فقط برای برآورده شدن حاجت دستورالعمل خواستم و شما لطف کردین و این دو تا دستور رو فرمودین. اگر واقعا تاثیرش بالا رفتن ظرفیت و صبر و اینهاست من اینها رو نمی خوام و براش چله نشینی هم نمی کنم!
پاسخ:
اصرار نداشتن روی حاجت یعنی راضی بودن شما به رضای خدا. این چله ها , مربوط به گرفتن حوایج هست. خیلی ها با این چله ها حاجت گرفتن. خیلی ها هم نگرفتند. بعضی ها هم با تاخیر گرفتند. تاخیرهای کوتاه یا بلند مدت. اندسته که حاجت روا شدند باید شاکر باشند و بدونند که بابت این حاجت روایی مسوول هستند و باید پاسخگو باشند. آندسته که حاجت روا نشدند باید صبر کنند و به رضای خدا , راضی باشند . از کوره درنروند و برای خدا شاخ و شانه نکشند. برای خدا تکلیف معلوم نکنند. خدا , خدایی خودش را بلد است , او باید یاد بگیرد بنده باشد. گاهی باید از یک خواسته دل کند تا بهش رسید
سلام. از راهنمایی تون بابت چله و دو ماه صلوات سپاسگزارم. دعا کنید که بتونم انجامش بدم. من روزهایی که سر کارم بیشتر از 1000 یا 1200 تا تا به حال نتونستم. هر هزار صلوات بیشتر از یک ساعت برام وقت می گیره. چله آیت الله حق شناس رو جدی گرفتم فکر کردم زمان بره و برای من سخت ولی صلوات ها راحتند حالا تنم می لرزه که صلوات ها نذر هم داشتند. همش حساب می کنم که هر هفته چقدر کسری دارم از اون مقداری که باید باشه یعنی 1700 تا. شما رو به خدا دعام کنید که بتونم، یادم نره، بتونم وقت بشه خدا توفیق بده و دعا اثر کنه و خدا حاجت منو بده.
پاسخ:
سلام. عزیزم روی حاجت اصرار نکنید. اصرارتون روی خودتون باشه که ظرفیتتون بالا بره. ظرفیت اطاعت, پذیرش و صبر
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
*** *** ***** * ****** ** ***** **** ***** *** **** ** ** ** *** ** ** *** ** ****
*** ***** **** ***** ** **** ***** * ******* ***** *****
 
*** *** ***** ****** ****** ***** **** *****
**** ***** ** ***** ** **** ** ******* *** ***** * *** ***** ** **** ***
***** ***** **** *** **** *******
*** ***** ******* ** *** ******* **** ** ***** ** **** ***
*** *** ***** ** ** *** ***** * *** *** *** ***

*** *** *** **** ** ***** ***** **** ***** *** **** ** ****** **** **** ** ** ***** ***** *** ***

******* ** **** **** **** **** **** ***** *** ************ **** ******* ********* ****** **** **** ******

****** ** **** ******* *** *** ***** ***** ****** **** *** * **** ****** ** *** ** *** **** **** ** **** *** **

***** **** ****** **** **** **** *** ****** **** **** ***** ** **** ********* ***
** ****** **** ***** *** **** **** ******
*** ****** ** ** **** ***** ***** **** ** ***** **** * ******* *****

**** ** ****  ***** **** *****


*** ******* ** ****** **** *** **** ** *** ***** *** *** * ** **** *** * **** **** ****** ******* **** **** **** 
*** **** *** **** **** ***** **** ****
**** ** **** ***** ******
*** ** *** 
*** ** **** ** **** ****
**** **** ** *** *** **** *** *****
**** *** **** **** ** *** ** ** ***** ** *** ***** ***** *** * ****** *** ***** ** *** *****
*** **** **** ******* ** ******* ***** *** **** **** **** ****
*

**** *******
**** ** *** * *** ***** *** ******* ***** ***
** ** *** *** *** **** *** *** ***** ** **** ** ******
***** *** ****** *** ***** ** ** ** **** ****
** **** ******* ** ** *** **** ** *** **** **** *** ****** *** **** ** *** *** ****** *** ****** ***** **** ****** ****** *** *** **** *****
****** ** *** *** ** *** ** *** ***** ** **** ******
*****
*** ***** ****
**** *** **** 
** *** * ****** ** **** *** ** ** *****
**** ** ***** *****
پاسخ:
به مسایلی که در پیام همسرتون هست توجه کنید . ایشون ار بعضی چیزها مثل پوشش داخل منزل یا دست پخت شما ایراد گرفتن. قبول دارم که ممکنه بهانه گرفتن باشه اما هر چی که هست بهتره خودتون روش زوم کنید حتی اگه شخصا اشکالی نمی بینید از خودش بخواهید که اشکال کارتون رو بگه تا برطرفش کنید.روی عقایدتون هم همانطور که گفتم بحث نکنید. اصلا یه مدت بی خیال بحث و جدل بشید فقط سرتون به زندگی تون باشه. اگه مطلبی شنیدید ازشون , جبهه نگیرید. سعی کنید فعلا جو خونه رو اروم نگه دارید.
هزارتا راه برای ادامه مسیر دارین پس به جدایی فکر نکنید. یادتون باشه دوای بی نظیر روابط زوجین محبت و رعایت ادب و احترامه. 
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
****
***** ** ******** ***** ***** ******* ****** **** ** *** **** * ***** *** **** **** ** **** ***** **** ***** ******* ** *** **** ** **** ***** *** ** ** ** *** ******** *** ******* *** ***** **** ***** *** ******

*** ** *** **** ****** ******* ** **** *** *** ******* ********* ** **** **** ** ** ***** **** ***** ** **** *** ** *** **** *****  ******  ***** ***** **** * **** * ***** *** ***** ****** ** ** ****** * *** ***** ****  ******** ** *** ** *** ***** ****  ** ***** ***** ****** ** ***** ** **** ******** **** ***** **** **** ***** *** ** ** ***** **** ****** * *** * *** **** * ***** **** **** ****

******* ** ****** ****** ** **** *** ** *** ****** ******* *** ***** ****** ** *** ** **** *** *** ** ****** *** *** ******** ** ***** ** *** **** **** ***** ***** ***** ***** ***** *** ***** *** ******* **** ******** ******* **** *** ******* ***** ***** **** ***** ** **** ** ** ** ***** ****** *** *** ******* **** ***** ** *** ***** ***** ***** **** ***** ******* ******* ********* **** *** *** ***** ** *** **** ** ***** **** ** **** **** * ******* ******* ** *** ***** ***** ** ** ** *** *****

** ** ** ** ***** ***** ** ***** ***** * *** ** *** ***** ****** ***** ****** ** *** *** ** ** ******** ** *** ** ******* **** *** ***** *** ***** ******* **** ****** * ***** ** *** **** *** ***** *** *** * ** ***** *** *** ***** ***** * *** **** ** **** ******* ** ** **** *** *** ** ****** *** **** *** **** **** *** *** ***** *** ***** ** ** ***** ****** *** ** ** **** *** ***** * *** ***** ***** * ** ***** ****** **** **** **** ** * ******* ** **** * ** **** **** ** **** ******* ** **** *** * *** ** ****** ***** ** ** *** *** **** ****** ******* ****** *** ** ** ***** ** *** ***** ******* *** *** ***** ***** *** ***

***** *** ****** **** ***** ** *** *** ***** * ** ***** ***** ** *** ***** **** ** ***** ** **** *** **** **** **** **** ***** **** * **** **** ** **** ****** ***** ** ** ****** ***** ** ** ******* ***** *** ** ** ***** ****** ******* **** *** *** ******* ** ****** *****


****** **** *** ******** *** ******
*** ****** ***

پاسخ:
سلام. عزیزم مادر این دختر نباید بار مسوولیت خودش و وظیفه و نقش خودش رو به شما محول کنه. بجای این کار بهتره رابطه دوستانه خودش با دخترش و حتما رابطه پدر با دخترش رو تقویت کنه. گردش های چند ساعته این دختر با پدرش خیلی کارساز هست.اینا که مادر این دختر بر دوش شما گذاشته وظیفه خود مادره. رابطه شون باید اصلاح شه و اعتماد متقابل پیش بیاد
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
*** ***** ****** ** **** ***** ******* ****** ** ***** *** **** ***
**** ***** ****
**** ** ** **** ** **** **** ****** * ** ****** **** *** *** ****
*** ** ***** ****** ***** **** ** *** *** ** ****** ***** **** ****** ******* **** **** **** *** ***** *** ***** ***** **** ** *** *** * ***** *****
*** ** ** *** ***** ****** **** **** ** *** ** *** ****** *** * **** ** **** **** *** **** **** **** * **** **** ** **** ** ******* ***** ******* ******
**** **** ***** *** ***** **** ****** ******

** *** **** *** **** **** *** ** *** **** * ********** *** ******** **** ***** ******** ******* ****** ** **** ** *******
 *** ***** *** ***** *****
** ** ** * ** *****

* ***** *** ** **** **** **** **** ******
* ****** **** **** **** 
* *** ******* **** ******* ****** ** *** ** ****** **** ***
* ****** **** ****** **** **** *** *** ******* ******* *** ***** ** ******* ** ***
*** **** ** *** *** ** ** ** ******** ***** *** **** ** **** ******* ****** ****
** ***** ******* **** ***** ********* *** **** **** ** ** ******* ** ***** ******** **** **** * ** *** **** ***** **** ******

**** ** *** ** **** * **** ** ***** *** *** *** ** ***
 ****** ** **** **** ** ** ***** *** ***** ** ******** **** **** *** ** *******
*****
پاسخ:
سلام. خوب شد این نظر رو گذاشتین چون اون یکی رو خصوصی کرده بودین و عملا امکان پاسخ نداشتم.
توصیه من همون قبلی هست. جدا نشید بمونید مبارزه کنید بالای سر زندگی و همسر و بچه تون باشید. شما یه انتخاب کردید که باید پاش بایستید. بودن شما تو این زندگی همسر شما رو از سقوط نهایی دور می کنه. 
کی به شما گفته هر بار که دعوا کردید برید نازش رو بکشید؟این کارتون اشتباه هست. لااقل اگه می خواید منت بکشید یه کم سیاست زنانه داشته باشید و اینقدر رو بازی نکنید . گاهی اجازه بدید همسرتون بیاد منت شما رو بکشه. تا براش عادی نشه و فکر نکنه شما سهل الوصول هستید . ایشون هم به شما علاقه قلبی داره وگرنه تا حالا با اون کشوری که شما توش هستید , شما رو به هزار شیوه رها می کرد.
یادتون باشه ما حدیث نبوی داریم که می فرماید ای اهل ایمان جدل نکنید. واقعا چه لزومی داره عینقدر بحث کردن؟ گاهی بیخیال بشید و بحث نکنید .
بمونید سر زندگی تون. از همین امروز بحث و جدل ممنوع. شما برحق هستید و حقانیت اعتقادات شما نیاز به اثبات نداره. پس دیگه بحث بی بحث. بمونید و زندگی کنید
۰۷ آبان ۹۶ ، ۰۹:۰۱ زهرا سادات

سلام

ممنون طهورا جان

 

ممنونم واقعا بسیار لطف کردین

این که فرمودین :

نیازهای واقعی مثل نیازهای زیستی محبت احترام خودشکوفایی رو در فرزندتون به وجو بیارید حتما در تقویت اراده اش موثره. این مساله حتی در کاهش تمایل نوجوان به موسیقی هم تاثیر داره.
میشه با مثال برام بگین در حد یکی دوخط . خودشکوفایی رو چطور میشه بوجود آورد ؟
ممنون میشم

 
پاسخ:
سلام. گاهی والدین تصور می کنن شکوفا کردن استعداد بچه ها یعنی اونا رو از سن طفولیت بگذارن کلاسهای مختلف. از این کلاس به اون کلاس. این اشتباهه. خصوصا در ۷سال اول. باید به بچه ها اموخت تا خودشون خلق کنن و ذهنشون رو شکوفا کنن. وقتی می گیم توی اتاق بچه زیر ۷سال بجای اسباب بازی های گرون قیمت یه جعبه مقوایی بگذارید و بعد چیزای ساده ای مثل جعبه خالی دستمال کاغذی , قوطی تمیز پلاستیکی, پارچه ... توش بگذارید و بهش کمک کنید تا باهاشون کاردستی بسازه, یعنی با انجام این کار ساده و کم هزینه به خودشکوفایی اش کمک کردیم.
بچه ای که از کودکی ما براش برنامه ریختیم بجای اونکه تلوزیون و ماهواره و دیگران براش برنامه بریزن, بچه ای که اوقات بی کاری اش بجای کار با موبایل و تبلت بازی فکری و حرکتی داشته , یعنی آزمون و خطا رو یاد گرفته. یعنی بلده چطور گلیم خودش رو بیرون بکشه پس متکی به نفس هست. احساس یاس و افسردگی و بیکاری و سرخوردگی و مفید نبودن نداره که بخاطرش بره سراغ موسیقی تا به خیال خودش و با تلقین دیگران آرامش بگیره.
سلام چند وقت پیش یک مهندس که توی یه اداره دولتی کار میکنه با توجه به اطلاعاتی که داشت بهم گفت توی این شهر شما تنها کسی هستید که میتونید فلان دفتر رو برای این اداره تاسیس کنی اگه این کار رو نمیکنی من برم با یک نفر دیگه از یه شهر دیگه صحبت کنم که بیاد و من با اون شراکت کنم(تاسیس این دفتر صلاحیتی رو از نظر فنی لازم داره این آدم خودش نداره)من اونموقع منظورشو از شراکت نفهمیدم و به دلایلی دنبال کار رو هم نگرفتم.ولی حالا که بعد از چند ماه تصمیم گرفتم این کار رو انجام بدم اومده میگه خوب حالا دفترمونو کجا بزنیم؟میگم چی؟میگه چون تو از این اطلاعات خبر نداشتی و من بهت گفتم همچین کاری میتونی بکنی پس من شریک هستم توی سود این دفتر.نمی دونم چی کار کنم به نظرتون باید همون کاری رو که میگه انجام بدم.ولی به نظر خودم این آدم به خاطر رانت اطلاعاتیش این اطلاعات رو داشته حالا در اختیار من گذاشته یعنی من باید باهاش شریک بشم و بهش باج بدم؟مدام هم میگه این ایده مال من بوده شما ایده ی منو دزدیدی اگر نمی خواستی شراکت کنی میگفتی من میرفتم یکی دیگه رو پیدا میکردم که باهاش شریک بشم.حیرون موندم.ممنون میشم راهنماییم کنین.که خدایی نکرده مدیون کسی نشم.وحق کسی رو ضایع نکننم ناخواسته.
پاسخ:
هدی جان سلام عزیزم. خواهرم بنده هیچ تخصصی در این زمینه ندارم و متاسفانه و در کمال شرمندگی نمی تونم کمکی بهتون بکنم . بهتره از اهلش کمک بخواهید
مشکل از من هم هست. خسته ام. مشکلات ساختاری آموزش و پرورش بیزارم کرده. اینکه همکار دینی که ساعت قبل از من می ره سر کلاس می گه ولشون کن. من می گم پاراگراف پاراگراف بخونن، از همون پاراگراف یه سوال می دم هر کدومش رو هم که با خوندن خودشون متوجه نشن می گم حذف. به من چه من رشته ام عربیه. اداره بیخود کرده به من دینی داده و ... منم به این فکر می ندازه که ول کنم همه چیز رو. واقعا چرا من باید همچین شرایطی رو تحمل کنم؟ چی تهش بهم می رسه؟ می شم مثل مادم بعد از 30 سال معلمی، خانومی با ریه خراب، صدای خراب... همین باعث می شه که اگه کلاس راه نیاد من اصلا مثل قبل توان تلاش ندارم. اصلا دلم نمی خواد یکشنبه ها بیان.
پاسخ:
آخرین کامنت شما را دیر تر تایید کردم تا فرصت کنم با یکی از دوستان عزیزم که سالهاست در کسوت معلمی ، مشغول خدمت است مشورتی کنم .
راهنمایی ها و ارشادهای این دوست قدیمی و رفیق شفیق دوران دانشگاه مثل همیشه ، کمک حال این حقیر کمترین بود .
از همین جا از دلسوزیها و محبت های خواهرانه اش قدردانی می کنم و دستان مهربان فرمانده مخلص سالهای دانشگاه و یار غار سالهای بعد از دانشگاه را به گرمی می فشارم و بر آنها خالصانه بوسه می زنم ...

فاطمه ی عزیزم .. از اولین کامنت شما مشخص بود که سخت خسته و درمانده شده اید. گمانم بچه ها این خستگی و درماندگی را فهمیده اند . حس پیروزی باعث شده که همچنان بر خواسته ی نابجای خود پافشاری کنند. شما معلم مقطع متوسطه هستید درسته ؟ یادتون باشه اولین برخورد شما با بچه های اینچنین بسیار مهمه .شما باید از اولین جلسات اقتدار خودتون رو به رخ بچه ها می کشیدید. اقتدار به معنی خشونت نیست . اقتدار یعنی حرف اول را شاید شما بزنید اما حرف آخر را من می گویم . نباید مغلوب فضای به وجود آمده شوید . بچه های دبیرستانی بلدند چطور با هم علیه معلم متحد شوند . تمام راه هایی که خدمتتان عرض کردم را با صلابت انجام دهید . اگه کوتاه بیای باید تسلیم بشی . اگه تسلیم بشی یادشون دادی که تا آخر عمر با زور و قلدری حرفشون رو پیش ببرن. 
شما انتظارات و قوانین کلاست رو واضح و روشن بگو و دیگه کش نده و کلاس رو دستت بگیر
شاید منظورم از لج کردم اینه که دل چرکینم ازشون. اصلا دلم نمی خواد ببینمشون و تلاشی برای بهتر شدنشون بکنم. برای دو تا کلاس دیگه همین الان چندین برنامه جذاب و متنوع برای تدریس و ارزشیابی مد نظرمه اما برای اونها نه. من حرف های شما رو درباره ناکارآمدی سیستم آموزشی و تربیتی و مسائلی که به دست خود ما ایجاد شده قبول دارم اما متاسفانه به دلیل همین مشکلات ساختاری و ناهماهنگی ها و اینکه بعضی از همکاران حوصله در گیر شدن با بچه ها رو ندارند و ... الان بچه ها عموما دنبال سیستم سوال و جوابند. سوال بدین جوابش رو هم مشخص کنید ما حفظ کنیم. در این حد که سال قبل سر جلسه امتحانی دیدم که دانش آموز "شهود آباء کلیسا" رو نوشته بود "شهود آباد کلیسا" امتحان من نبود ولی ازش پرسیدم این چیه نوشتی؟! گفت شهود آباد مثل علی آباد، خانی آباد. حتما اسم جاییه. بچه اصلا نفهمیده بود اون چیزی که حفظ کرده یه روش معرفتی قرون وسطی است فکر کرده بود اسم جاییه. معلمش هم میگفت جوابو نوشته دیگه ولش کن.
من کلاسای دیگه ام در همین مدرسه هم یه جلسه نق و نوقی کردند ولی جلسه بعدش گفتند ما درس رو سر کلاس می فهمیم مشکلمون اینه که عادت کردیم به سوال داشتن. من هم گفتم یه مشکلتون هم اینه که درس رو با سبک صفحه حوادث روزنامه می خونید. بابا ابن سینا نابغه زمان خودش بود اما مابعدالطبیعه رو 40 بار خونده بود. شما 10 بار نابغه تر از بوعلی. چهار بار بخونید. بعدم من انقدر پرسش شفاهی می کنم تو جلسات اول که با نمونه سوالات آشنا بشین. قول می دم تا درسی رو شفاهی نپرسیدم ازش امتحان کتبی نگیرم و... خلاصه حرف زدیم و انصافا هم عالی خونده بودند درس رو. نمی گم همه 20 بودند. با توجه به تفاوت های فردیشون خوب بودند ولی اینها تجمیع کردند که نظرشون رو به من تحمیل کنند. البته مشکل کلاس بندی هم هست احتمالا. احساس می کنم اکثر کسانی که مشکل درسی و انضباطی دارند در همین کلاسند. سر جمع 6 نفر تقریبا مودب دارند که از این 6 نفر 4 نفر تنبلند و 2 نفر درسخون. از کل 6 نفرشون هم یه نفر آرومه. 5 تای دیگه شیطونن اما مودبند.
قوانین کلاس چیه که شامل حالشون بشه؟ مثلا چی کارشون کنم؟ واقعا هیچ راهی به نظرم نمی رسه. شما پیشنهادی دارین؟
من ازشون خواستم که درس رو توضیح بدن. توضیحشون افتضاح بود. بعد از بچه ها می پرسم توضیح دوستتون رو متوجه شدین می گن بله خانوم واضح توضیح داد. کلاسش خشک نبود. درحالیکه باز هم اصلا متوجه نشدن چون اصلا گوش ندادن. فقط دنبال اینن که می شه آب بخورم سر کلاس؟ چرا نمی شه؟ می شه بیسکوییت بخورم؟ چرا نمی شه؟ چون تشنه ام بود نذاشتین آب بخورم درس رو نفهمیدم. دبیر زبان هم همین مشکل رو باهاشون داره. می گه لغات رو با هر روشیکه به کار می بندم حفظ نمی کنن بعد بهم می گن خوب درس ندادی. خوب معلم به جاشون حفظ کنه؟ صریح و رک می گن ما تا پارسال 20 تا سوال از هر کتاب خوندیم بسمون هم بوده. دلمون نمی خواد کل کتابو بخونیم.
پاسخ:
بله شما کاملا حق دارید . من شما رو درک می کنم و می دونم علاوه بر فشار سنگین کاری و قطعا مشکلات شخصی که همه ما در روز مره زندگی باهاش درگیر هستیم رفتارهای اینچنینی چقدر می تونه به سلامت روان شما آسیب بزنه . 
متاسفانه نظام بسیار غلط آموزشی ما از یک طرف و تن پرور و فرزند سالار بودن برخی از فرزندان باعث شده که با نسلی مواجه بشیم که با وجود هوش و توانایی و امکانات مناسب ، بار علمی پایینی دارند . هرچند این مطلب عمومیت نداره اما به هر حال طیفی از بچه ها این طور هستند و شما به عنوان یک معلم با این مطلب بیشتر درگیر هستید.
قبول بفرمایید که چینش معاونت آموزشی مدرسه درباره ی این بچه ها اشکال داشته . حقیقتا چه ضرورتی وجود داشته که از بین یک کلاس مثلا 35 نفره ، بچه ها اکثریت ناسازگار باشند . ؟ آیا بهتر نبود معاون مدرسه این بچه ها را در بین بقیه کلاسها پخش می کرد تا بار سنگینی آموزشی و رفتاری روی دوش معلم این کلاس سنگینی نکنه . چرا باید اقلیت و اکثریت در این کلاس دو کفه کاملا ناهمگون ترازو باشند؟ این بی سلیقلگی قطعا باید پاسخ قانع کننده ای داشته باشه. بعنوان یک معلم می تونید این رو از معاونت مدرسه بخواهید و مطالبه کنید.
قوانین کلاس شروطی و قاطعیتی هست که شما برای کلاس وضع می کنید . مثلا در برابر بی انضباطی از نمره منفی با ثبت جدی در کارنامه استفاده کنید . با مدیریت مدرسه و معاونت پرورشی مدرسه هماهنگ کنید و در صورت عدم اصلاح بچه ها مقررات تنبیهی مناسب همراه با محدودیت براشون وضع کنید . مثلا اگر این بچه ها در مقطع دوم هستند ، و به جز اونها چند کلاس دیگر هم در این مقطع مشغول به تحصیلند ، مدرسه اعلام کنه هفته آینده تمام پایه های دوم اردو می روند . حتما اردو رو جایی قرار بدید که مطلوب بچه هاست . اما تاکید کنید این کلاس به دلیل عدم رضایت معلمین از نحوه برخورد و رفتارشون از رفتن به این اردو محرومند . در کنارش اعلام کنید در صورتیکه بچه ها رفتارشون رو اصلاح کنند می تونن از اردوها و امکانات بعدی استفاده کنند در غیر این صورت برنامه تنبیهی به قوت خودش باقیه . منظور بنده از مقررات دقیقا همین مسائل هست که قطعا با تجربه شما می تونه ایده های بهتری رو مطرح کنه.
بهتره کاملا قاطع ولی خونسرد باشید بچه ها نباید به عجز شما پی ببرن چون احساس پیروزی باعث احساس لذت می شه و احساس لذت ، قدرت میاره. قوانین رو کاملا واضح مشخص کنید . مثلا کسی حق نداره سر کلاس برای اب خوردن اقدام کنه . کسی حق نداره وسط کلاس راه بره و...
من معلم کلاسی هستم که دانش آموزانش در سال قبل کتاب قبلی را که پیش نیاز این کتاب بوده نخوانده اند، ظاهرا معلمشان تمام کلاس را به صحبت درباره انتخابات اختصاص داده بوده. راست و دروغش پای خودشان. سه ماه هم معلم نداشته اند که این را می دانم راست می گویند. حالا از من انتظار دارند که جزوه بیست صفحه ای بدهم و بیست تا سوال و جواب معلوم کنم که بخوانند. راستش من این روش را درست نمی دانم و نمی خواهم که اجرا کنم اما سوالم این است که اینها دسته جمعی به جز سه چهار نفرشان تصمیم گرفته اند که با من بجنگند. یعنی با من و دو معلم جدید دیگر. کلاس خیلی شلوغی دارند. مدام دسته جمعی می گویند که نفهمیدیم. کلاس خشک است. سطح پایین حرف بزنید. وسط کلاس راه می رن و می گن مگه اشکالی داره؟ من 16 ساله معلمم. تازه کار نیستم. توی همون مدرسه چهار کلاس دیگه دارم که عادی اند. راستش با اینها لج کردم. هر چقدر تلاش می کنم که حال خودم رو خوب کنم و بتونم به راه بیارمشون، فکر می کنم چرا باید اینهمه رفتار ناخوشایند رو تحمل کنم؟ منم مثل معلم دین و زندگی برم سر کلاس و بگم از روی کتاب بخونید، حالا این چهار تا سوال رو بنویسید، جوابش هم از اینجا تا اینجا. خلاص تموم. باور می کنید معلم دین و زندگی و تاریخ و فلسفه شان با این روش درس می دن. می گن کلاس اوباش مدرسه است. حوصله درگیری باهاشون رو نداریم. خسته ام. به یکشنبه ها که فکر می کنم تنم می لرزه. من از جونم مایه می ذارم بعد هیچی به هیچی.
پاسخ:
خانوم معلم عزیز سلام و خسته نباشید . متاسفانه شما اولین معلم این مقطع سنی نیستید که چنین مشکلاتی دارید . حتما به عنوان یک معلم باسابقه ، خودتون به این مطلب اعتراف دارید . نمونه هاش رو لااقل بین همکارانتون مشاهده یا شنیده اید . نوجوانها در این مقطع سنی پرخاشجو هستند . دلیل این مطلب متنوع هست از عوامل خانوادگی تا اجتماعی . متاسفانه گاهی رفتار و عملکرد معلمین و معاونین در مقطع ابتدایی هم باعث این مساله می شه . دانش آموز بی دفاع و کم سن و سالی که در مقطع ابتدایی مورد بی مهری و عصبانیت و حتی تبعیض های مکرر اولیای مدرسه اعم از معلم تا معاون قرار گرفته امروز که دارای جثه بزرگتری شده احساس قدرت می کنه و عملا تلاش می کنه تا انتقام سالهای گذشته رو بگیره . نوجوانهای پرخاشگر تحمل خستگی رو ندارن و حساس هستند.پرخاشگری گاهی به شکل فردی و گاهی به شکل گروهی خودش رو نشون می ده . در شکل گروهی اون ناکامی و نرسیدن به هدف مورد نظر و مسدود شدن راه های رسیدن به هدف مشخص اونها رو به پرخاشگری سوق می ده . یادمون باشه بچه ها پرخاشگری رو از رفتارهای خود ما یادگرفتن . مشاهده فیلم هایی در این خصوص البته می تونه سبب این مساله بشه. بچه هایی که در محیط های دیکتاتوری زندگی کردن و همواره به اطاعت واداشته شدن نیز ، غالبا بچه های پرخاشگری هستند . در برابر این بچه ها اشتباه ترین کار تنبیه و خشونت است . در برابر رفتار این بچه ها کمک گرفتن از منطق شاید یکی از بهترین واکنش ها باشه . 
من میزان دلسوزی و محبت شما رو به بچه ها درک می کنم و به اون ارج می گذارم . پس بهتره با همفکری هم برای این مشکل راه حل پیدا کنیم .
در اولین برخورد یادتون باشه هرگز و ابدا از خودتون عجز نشون ندید. معلم هایی که در موارد مشابه از کلاس قهر می کنن یا حتی با گریه کلاس رو ترک می کنن ، ضمن احترامی که برای ساحت معلمین قائل هستم ابدا لیاقت تدریس ندارن . لذا محکم سرجاتون باشید و اجازه ندید که بچه ها به میزان ناراحتی تون پی ببرن . هرگز از کوره در نرید و عصبانی نشوید و داد و بیداد نکنید . اینها همه مولفه هایی هستند که به واسطه اون دارید نقطه ضعف خودتون رو برای بچه ها رو می کنید . 
اینکه بی تفاوت باشید و به داد و بیدادشون بی اهمیت باشید در بعضی موارد ممکنه به عنوان مسکن عمل کنه اما راه حل نهایی نیست و اونها رو نسبت به خودتون جری تر می کنید . 
در اولین قدم بهتره از داروی اولیه استفاده کنید . با بچه ها حرف بزنید . ازشون بخواهید که دقیقا بگن در کدوم بخش از درس مشکل دارن و بعد واضح و مشخص توضیح بدید اگر باز ادعا کردند که نمی فهمد و سطح بیان شما براشون قابل درک نیست از بچه ها بپرسید از بین شما کی درس رو فهمیده ؟ اگر کسی درس رو فهمیده بود ازش بخواهید که بیاد جلوی کلاس و با زبان خودش درس رو توضیح بده . اگر ادعا کردند که هیچ کدام درس رو نفهمیدم از بین همون ها یکی رو انتخاب کنید ازش بخواهید بیاد جلوی کلاس و دقیقا توضیح بده کجای مطلب رو نفهمیده . مدتی همین روش رو داشته باشید اگر کم کم کلاس دستتون اومد که الحمدلله و اگر نه بهشون بگید با اینکه تلاش کردید تا کلاس به موقعیت ثبات برسه اما چون بچه ها همکاری نکردند ناچارید این مساله رو با والدین شون در میان بگذارید . با هماهنگی مدیر مدرسه والدینشون رو بخواهید و ماجرا رو به والدین منتقل کنید اما نه از موضع ضعف . در این باب کاملا جدی و قاطع بهشون تذکر بدید و هشدار بدید که در صورت ادامه مشکل قطعا کمکی از دست شما برنمیاد .
شما در بین صحبت هاتون فرمودید با بچه ها لج کرده اید . این عمل شما نتیجه اش لجبازی و مقابله به مثل بچه هاست . رفتار شما باید عادی اما قاطع باشه . کاملا واضح و مشخص توضیح بدید که مقررات کلاس اجازه نمیده که کسی بی اجازه وسط کلاس راه بره در این صورت ناچار هستید که مطابق قوانین کلاس برخورد کنید. 
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
**** ****** ***** 
** *** **** ****** *** **** ***** ******* 
****** ** ** **** ***** ******** **** **** 
**** *** * ** *** **** ** ** **** ***** *** ** ** ***** *** **** ******* *** *** *** ****** ******* ** *** ***** ***** **** ***** ** ** ** ** ******* * ** ** ** **** ******** ***** **** ********* ****** *** ** * ***** **** ****** ** **** ** ***** ** 
**** ********* **** ** **** ***** *** 
****** ****** *** ****** 
*** **** ***** ***** *** *** 
پاسخ:
سلام عزیزم.
همسن بودن دلیلی بر رد کردن نیست. اجازه بدین بیان و با هم صحبت کنید من و همسرم هم با هم همسن هستیم تقریبا با سه ماه اختلاف.
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
سلام
** ** **** *** ** ** *** *** ***** * ****** *** **** *****  **** *** ** **** ** * ** **** ** ****** ** *** *** *** ** *** **** **** ***** *** ***** **** * *** * ** ** ** ** ***** **** ** ******* ***** *** ** ** *****
** ****** ** ***** ** ***** ** *** **** *** ** **** **** ** *** ****** **** ****** **** *** ** *** ***** **** ********* ****** **** *** * ***** **** ***** **** ** **** ** **** **** * ***** *** *** ***** ** **** **** ***  ** ** **** ***** ****** **** **** ** ******** *** ****** ****
***** ******* **** ** ***** *** **** **** ** ****** **** ** ******* ** ****** ***** **** ***** ****** ***** *** ** *** *******  ***** ****** ******* *** *** * **** ***** *** **** **** *** ** ****** **** ** **** *** * *** ****** **** ****** *** *** ****  *** ** ** *** ***** ** ******* *** ******* **** ** ******* ***** * *** **** **** ******** **** ** *** ****** * *** ****  ******* ** **** ***** ***

***** *** ** **** ** ****** **** ******* ***** **** **** ****** *** ***** ** *** ** ** ***** ** **** 
پاسخ:
علیک سلام عزیزم .
ببینید شما قبل از اونکه با فرزند ایشون صحبت کنید یه نشست با مادر ایشون داشته باشید و ببینید اصلا چقدر با دخترش صمیمی هست . اینکه دختر ایشون هیچ دوست و همصحبتی نداره اصلا خوب نیست . شاید کم کاری از والدین باشه . شما نمی تونید نقش یه دوست همسن رو براش داشته باشید . شما از این بچه بزرگتر و پخته تر هستید . صمیمیت شما با ایشون ممکنه هست خوبیها و محاسنی داشته باشه اما نباید به شکلی دربیاد که ایشون برای برقراری رابطه با شما کم کم مجبور شه فراتر از سنش رفتار کنه . 
یه بار دیگه عرض می کنم شما حتما قبل از صحبت با دختر با مادر صحبت کنید . مادر ایشون اگه از دوستان دخترش ناراضی هست باید کمک کنه تا دختر دوست صمیمی همسن انتخاب کنه اینکه هیچ کس چنین خصوصیتی رو نداشته باشه بعیده و ممکنه والدین تلاش لازم رو نکرد ه باشن. صادقانه بگم ارتباط با این بچه ممکن خیلی سخت باشه براتون . و جلب اعتماد این بچه به شما ممکنه یا ایجاد نشه یا اگه بشه زمان زیادی ببره . 
بعد کسب اطلاعات کافی از مادرش اولین کار شما ریختن یه طرح دوستی باشه مثلا باهم برید کافی شاپ. یا یه فیلم خوب ببینید مطلقا نصیحت نکنید. انتقاد نکنید . فقط دوست باشید . صمیمی باشید . بگید بخندید. رسمی و خشک رفتار نکنید . مهمترین و اصلی قدم اینه که این دختر به شما اعتماد کنه . جلب اعتمادش کار سهلی نیست چون شما رو نمی شناسه و دلیل اینکه والدینش اون رو به شما سپردن براش قابل درک و حتی ممکنه علاقه نباشه.
۰۲ آبان ۹۶ ، ۱۶:۵۷ مـــحـــدثـــه ...
چه پست خوبی،ممنون.
این پستتون رو که خوندم یاد یه بخش از یه کتاب افتادم.

گول مرا نخور. فریب نقابی را که بر چهره زده ­ام، نخور. من نقابی بر چهره دارم؛ من هزاران نقاب بر چهره دارم. نقاب­هایی که از برداشتن آن هراس دارم. هیچ­کدام آنها من نیستم. تظاهر کردن طبیعت دوم من است.. اما تو فریب مرا نخور.

من به ظاهر می­گویم از امنیت خاطر برخوردارم. می­گویم هوا آفتابی است، که اطمینان خاطری دارم، که خونسردی طبیعت من است؛ می­گویم که دریاها آرام­اند، می­گویم بر اوضاع مسلط هستم؛ می­گویم به کسی احتیاجی ندارم.

با تو به وانمود حرف می­زنم، همه چیز را با تو می­گویم، آن همه چیزی که هیچ است، از آنچه در درونم فریاد می­کشد سخن نمی­گویم. از این رو فریب حرفهایم را نخور. لطفاً گوش کن، خوب گوش کن، سعی کن آنچه را که نمی­گویم بفهمی؛ آنچه را که دوست دارم بتوانم بگویم، آنچه را که نیاز دارم بگویم اما نمی­توانم.

پنهان­کاری را دوست ندارم، واقعیت را می­گویم. این بازی بی­محتوا را دوست ندارم.

دوست دارم خلاق باشم... خودم باشم. اما باید مرا در این کار کمک کنی. باید با دست­هایت مرا نگه داری؛ هرچند ممکن است این آخرین چیزی باشد که بخواهم. به نظر می­رسد که می­خواهم و نیاز دارم.

هر زمان که مهربان هستی، هر زمان که مرا تشویق می­کنی، هر زمان که می­خواهی مرا به واقع درک کنی، دلم بال درمی­آورد؛ بالهای کوچک، بالهای نازک، اما به هر صورت بال. ­  ­

با حساسیت و همدردی و با قدرت تو به همه جا می­رسم. تو می­توانی حیات را در من بدمی. کار ساده­ای نیست. ... باور بی­ارزش بودن دیوارهای محکمی می­سازد، اما عشق از دیوارهای محکم، محکم­تر است و امید من هم به همین است. لطفاً این دیوارها را با دستان قدرتمندت درهم بپاش. دستانی قدرتمند و با این حال آرام و ملایم، به این دلیل که بچه­ها به شدت حساس­اند و من یک بچه هستم.

ممکن است بپرسی که من کیستم. من همه مردها، همه زن­ها و همه بچه­ها هستم.... همه انسانهایی که هر روز آنها را ملاقات می­کنی.                                     

                                                ( برگرفته از کتاب هفت عادت نوجوانان موفق، نوشته شون کاوی) 

   

پاسخ:
سلامت باشید. عزیزم.
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
**** ***** ************
** **** *****
***** ** ** ** ****** *** **** * ***** *** * **** ** ****** ** ***** * *** **** ** *** ** **** ***** ** ******** **** ** ***** ****** *** *** ****** **** * ******* * **** ** ** ** **** ** **** **** ****** ****** *** **** ***** ****** *** **** ***** **** ** *********** ** *** **** ** *** *** * ***** ****** ***** ******* *** **** ****** ** ** ** ***** *****
**** ***** ***** **** **** ****** ****** ** *** ******* **** * ** ** *** ** **** *** ****** ** **** ** ***** **** * ** ******* ** ** *** ********* ** **** ********* ***** * **** ** *** ***** *********** ** **** **** *** ** *** ****** ** ** ******* ** ** **** *** ** ******* ***** *** ****** ** ***** ** ********** **** * ****** ******* *** * **** ** ** *** *** ** *** *******
***** ******* *** ****** ****** ***** ****** *** **** **** ** ** ***** ***** ******** ***** *** ****
پاسخ:
سلام عزیزم. خداوند به انسان قدرت انتخاب داده . البته که خداوند اموری رو برای ما مقدر کرده اما می شود بعضی تقدیرها رو با دعا و صدقه رفع کرد یا شرایط رو تغییر داد. امر ازدواج هم خارج از این محدوده نیست. شما حق انتخاب داری ضمن اینکه قطعا اراده خدا هم توش دخیله.اما.... تقدیر و اراده الهی به معنی بی اختیاری صرف انسان نیست. چون در اونصورت انسان موجودی جبری به حساب میاد.
در مورد خاصی که مثال زدید یه نکته هست پدر و مادر اون بنده خدا استخاره کردن و بد اومد با این حساب باز دخترشون رو به اون آقا دادن .درسته؟خب در اینصورت قطعا اشتباه از طرف والدین هست. خدا جواب اونا رو با استخاره داده اما اونا صرفا به خواست خودشون عمل کردن ضمن اینکه اساسا عمل به استخاره واجبه.,خصوصا اگه بد بیاد
۰۲ آبان ۹۶ ، ۱۰:۰۸ زهرا سادات

سلام

طهورا جان خوبین انشاا...؟

میگم این مطلب در مورد 7 تا 14 سالگیه؟

من درست متوجه نشدم اگه بچه رو زود گذاشته باشیم مهدکودک الان تو این دوره چطور نمود پیدا می کنه ؟؟؟؟

یعنی میشه تشخصی داد که فرزند ما اسیب دیده یا نه؟

پسر من اذر 7 سالش تموم میشه و الان کلاس اوله

میخواستم بپرسم که علاقه زیاد به اینکه همه باهاش دوست بشن طبیعیه ؟

پسر من خیلی دوست داره همه باهاش دوست باشنو اگه کسی بهش بی توجهی کنه خیلی ناراحت میشه

 

سوال دیگه اینکه تو این سن برای افزایش اعتماد به نفس باید چکار کنیم ؟

و با عرض شرمندگی اخرین سوال این که وقتی خودکار به سمت مشق و تکلیف نمیره چقدر سختگیری لازمه ؟ چقدر کمک لازمه ؟

 

 

منون بابت وقت و زمانی که صرف میکنید اجرتون با اقا امام رضا (ع)

 

پاسخ:
 سلام عزیزم این مطلب در مورد دوران نوجوانی هست . چون بعضی از دوستان درخواست داشتند البته وسطش در مورد مطالب مورد نیاز به طور کلی صحبت خواهد شد ان شاالله.
ببین عزیزم کودکانی که در سنین خیلی پایین مثلا سه سال ابتدایی زندگی بیشتر از آنکه آغوش مادر رو تجربه کرده باشه ، مهد رو تجربه کرده در سنین بالاتر با مشکل مواجه می شه . اما .... یادتون باشه این یک مطلب کلی هست . یعنی ممکنه در مواردی اصلا هیچ مشکل خاصی هم برای کودک در آینده پیش نیاد به دلایلی .. اگر ما مطلب رو عنوان می کنیم به این دلیله که در اکثر مواقع با نوجوان هایی مواجه شدیم که خلا ها و بحران هایی دارن که وقتی بررسی می شه معلوم می شه ریشه اش به دوران کودکی برمی گرده . لذا عقل حکم می کنه که ما مطلب رو به طور کلی انعکاس بدیم . هر چند این باعث نمیشه که فکر کنیم مرگ مال همسایه هست و هرگز سراغ ما نمیاد. فکر نکنیم بچه ما استثناست و هرگز گرفتار مشکل نمیشه . ممکن هست نشه ، در این صورت خدا رو شکر اما مساله وقتی هست که مشکل درست بشه . هدف ما پیشگیری هست . 
این آسیب ممکنه الان خودش رو به شکل پرخاشگری ، لجبازی، ناسازگاری با همسالان حتی افسردگی نشون بده ممکن هم هست که الان خودش رو نشون نده و در دوران نوجوانی بروز کنه . اگر فرزند شما رفتار خاصی داره که به نظرتون میاد مثلا شبها خواب آروم نداره . یا خواب عمیق رو تجربه نمی کنه یا ... بهتره بگید تا مشکلی اگر هست حل بشه .
در مورد سوال بعدی ... فرزند شما از کی این حالت رو داره ؟ تک فرزنده ؟ آیا تمایل زیادی داره که مرتب تو بازی برنده باشه و از بازنده شدن و شکست بی زاره ؟ آیا باهاش در هفت سال اول زندگی زیاد بازی کردید یا نه ؟ اگر بازی کردید این بازیها ، بازیهایی بوده که حالت برد و باخت داشته یا مسابقه ای بوده؟ یه مقدار در مورد این روحیاتش به من اطلاعات بدید.
در مورد سوال بعدی : اعتماد به نفس به دلایلی ضعیف می شه مثل : گوش دادن به موسیقی . بیکاری و کم کاری. تنبیه کردن زیاد. جدا نخوابیدن کودک . دوستی با افراد کم اراده . تغذیه نامناسب. محبت بیش از حد . در اختیار قراردادن امکانات بیش از حد لازم .
شما اگر بتونید نیازهای واقعی مثل نیازهای زیستی محبت احترام خودشکوفایی رو در فرزندتون به وجو بیارید حتما در تقویت اراده اش موثره. این مساله حتی در کاهش تمایل نوجوان به موسیقی هم تاثیر داره.
بچه هایی که با تمرکز درس می خونن بچه هایی هستن که اعتماد به نفس خوبی دارن و اجتماعی هستند . شاداب هستند و متناسب به سن خودشون رفتار می کنن. بچه ای که اعتماد به نفس نداره خجالتی ترسو و گوشه گیر هست. اگر فرزند شما بیش از حد به فکر توجه دیگران به خودشه شاید البته شاید اعتماد به نفس کمی داره هر چند عرض می کنم شاید چون باید بررسی بشه و اطلاعات من از بچه شما در حد صفر هست. 
اعتماد به نفس مثل یک چهار ستون می مونه یک ستونش روابط بچه با والدینش هست اینکه بچه از والدین اطاعت کنه و والدین هم بچه رو تایید کنه . ستون بعدی پذیرفتن خودش هست یعنی از خودش راضی باشه. بعدی نوع ارتباط اجتماعی اش در مدرسه و اجتماع هست .
مهمترین منشا پدید اومدن اعتماد به نفس رفتار دیگران نسبت به فرزند شماست . منشا بعدی مقایسه خودش با دیگرانه . به این شکل که اگه بقیه رو بهتر از خودش بدونه مرتب احساس عقب ماندن می کنه لذا والدین و معلمین هرگز نباید فرزند رو با بقیه فرزندان یا شاگردان قیاس کنن. 
معمولا بچه های بیش از حد حساس و زودرنج و افراد کم رو و افرادی که همش دوست دارن رقابت کنند و افرادی که تشنه توجه و محبت دیگران هستند و فکر می کنن باید بی عیب باشن و دوست دارن مرتب تصدیق بشن و مرتب از همه انتقاد می کنن دچار کمبود اعتماد به نفس هستند. 

سوال بعدی : اولا شرمنده نباشید من انجام وظیفه می کنم . ثانیا" معمولا این شکایت همه مادرهاست اما حواستون باشه بچه تازه داره به محیط جدید اخت می شه پس یه کم عجله نکنید. بعدش اینکه حتما بعد از اتمام شش سال کامل بچه رو مدرسه بفرستید . 
معمولا مامانا می گن تا ما کناربچه هامون نباشیم مشق نمی نویسن برای حل این مشکل باید حوصله و وقت کافی داشته باشید و گام به گام پیش برید .
اینکه توقع داشته باشید یک مرتبه بچه استقلال پیدا کنه ، این درست نیست . مرحله اول عادت به این هست که حتما یه وقت مشخصی از روز رو به کار کردن اختصاص بدید. با کودکتون صحبت کنید و یه زمان مشخص مثلا 3 تا5 رو برای درس اختصاص بدید. وقتی هم که بچه داره در این ساعت مشق می نویسه کنارش باشید و تماشا کنید و تشویقش کنید و اگر سوالی داشتند بلافاصله جواب ندید بهش اجازه بدید اول خودش فکر کنه و اگه نتونست جواب رو بده بعد شما جواب رو بدید.
مرحله دوم عادتش بدید که در این مورد کم توجهی ببینه . اما یادتون باشه گذر از مرحله اول به دوم لااقل ممکنه دو تا سه ماه زمان ببره . بعدش شما کم کم توجه تون رو کمتر کنید.
مرحله سوم عادت به غیبت کوتاه مدت شماست . یعنی از کنارش بلند بشید و گاهی هم کنارش باشید . و مدت این غیبت رو کم کم زیاد کنید. 
مرحله چهارم عادت به اینکه شما در دسترسش نباشید. و از دور مراقبت کنید. مثلا بگید یه کاری دارم می روم و برمی گردم . ممکنه اولش وقتی برگشتید ببینید بجای مشق نوشتن بازی کرده اینجا عصبانی نشید داد نزنید دوباره به مرحله سوم برگردید تا کم کم عادت کنه . و در کنارش یادش بدید اگه سوال یا مشکلی در مشقش هست مشکل رو نگه داره تا شما برسید و در غیاب شما بقیه مشقاش رو بنویسه.
مرحله آخر عادت به استقلال کامل هست . که دیگه بچه شما باید تصمیم بگیره که چه موقع درساش رو شروع کنه و شما نهایتا فقط ناظر باشید.
سلامت باشید . 
 
سلام طهورا خانم

خدا قوت ممنون از پستهای خوب و مفیدتون

به راهنمایی تون احتیاج دارم

اگر قرار باشه با دختر نوجوانی که تا حالا ارتباط خیلی رسمی در حد سلام و احوالپرسی باهاش داشتیم و شاید نهایتا در سال یکی دو بار او را میدیدیم ارتباط صمیمانه برقرار بکنیم بهترین کار اینه که از چه راهی وارد بشیم؟

قضیه از این قراره که خانم بسیار محترمی از آشنایان از من کمک خواستن و بهم گفتن که دختر نوجوانشون خیلی تنهاست و چون منزلشون نزدیک ماست من باهاش صمیمی تر بشم و گاهی که تنها هستم بگم او بیاد پیشم من هم دعوتشون کردم چند روز دیگه بیان خونه مون تا باب آشنایی باز بشه حالا نمی دونم باید چیکار کنم مدتهاست با هیچ دختر نوجوانی ارتباط صمیمی نداشتم و نمی دونم اصلا باید چطور شروع کنم که او هم متمایل بشه به منزل ما بیاد و با من دوست بشه و دیگه احساس تنهایی نکنه

ایشون یک دختر کم حرف هستند که خواهر هم نداره و در یک خانواده مذهبی که هیچ چیز بیشتری ازشون نمیدونم

لطفا کمکم کنید
پاسخ:
سلام عزیزم. سحر جان شما چند سالتونه؟چرا مادرشون از شما خواستن که این کار رو بکنید؟همسن هستید با دخترشون؟یه مفدار باید بهم اطلاعات بیشتر بدید. کامنتتون خیلی گنگ هست
سلام بانو خیلی قلم خوبی دارید احسنت بر شما خیلی خوشحالم که هستید و ادامه میدهید موفق باشید و برای عاقبت بخیری ما دعا کنید زیر سایه ی امام زمان باشید 🙏🙏🙏🙏
پاسخ:
علیک سلام . بزرگوارید.
محتاجیم . به روی چشم
خواندیم و بهره مند شدیم.
پاسخ:
محبت دارید.
تشکر بابت توجه و تذکر شما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">