فرازونشیب زندگی طلبگی ما(همنفس طلبه)

هم قدم تا خدا آباد

همنفس طلبه

طبقه بندی موضوعی

عطر زندگی ...

سه شنبه, ۲ آذر ۱۳۹۵، ۰۶:۰۸ ب.ظ

فردای شب لیله الرغائب دیدمش . همسرطلبه است و مادر چند فرزند . نشستم و کارهایش را زیر نظر گرفتم . پرهیاهو بود و پرجنب و جوش . مرتب از یک طرف خانه می رفت به آن طرف و بعد دوباره از آنجا می آمد به مقر حکومتش " آشپزخانه " . این تعبیریست که همیشه در مورد آشپزخانه دارد .

خودم را به محل حکومتش رساندم . تمام شعله های گاز بند بود . توی گرمای آشپزخانه عرق ریزان می رفت و می آمد . همیشه همین طور است . همین قدر پرتحرک . رفتار و افکارش همیشه برایم جالب است . خوب می شناسمش .

به خودم جرات دادم و جلوتر رفتم . پرسیدم : مهمان داری ؟ انگار بدموقع مزاحمت شدم .

برای لحظه ای از تحرک ایستاد که : نه مهمان ندارم . همه اش تدارک غذای اهل خانه است . 

صندلی آشپزخانه را جلو کشیدم و زیرکانه بدون آنکه متوجه شود ، دارم زیر زبانش را می کشم ، پرسیدم: اووووه چه حوصله ای ! چه خبر است مگر؟

در حالیکه کفگیر چوبی را آرام آرام به لبه ی قابلمه ی کوچک مسی اش می زد گفت : بروووو ، من که می دانم داری مثل همیشه زیر زبان کشی می کنی . به خودت زحمت نده . قبل از آنکه شرلوک هلمز بشوی خودم می گویم .

در قابلمه ی غذایش را گذاشت و زیر شعله را کم کرد . نشست و آمرانه گفت : دیشب لیله الرغائب بود. آمدم تا لیست بلند بالای خواسته ها و حاجتها و آرزوهایم را برای خدا قطار کنم . اما دیدم همه اش در یک جمله خلاصه می شود . جمله ای که اگر بشود بر تمام آرزوهای زمینی ام خط بطلان می کشد . 

فکر کردم و فکر کردم . در نهایت دیدم می شود که تمام خواسته ها و حاجتها و آرزوهایم را بدهم تا در عوضش همان یک جمله را بگیرم . تمامشان را دادم و شهادت فرزندانم در رکاب امامشان را گرفتم.

تمام آرزوهایم را در مقابل او ذبح کردم . ایستادم و اسماعیل هایم را به مسلخ فرستادم . همه ی آرزویم شد توفیق شهادت برای فرزندانم .

پرسیدم : دادند؟! 

گفت : می دهند اما به شروطها ...

از جایش بلند شد و ادامه داد : سرباز تربیت کردن هنر است . باید به همه چیز یک سرباز توجه کرد . به تحصیلش ، به احساسش ، به اعتقادش ، به غذایش . سرباز باید سلامت باشد .

بچه ها پیش ما امانت هستند . باید به غذایشان رسیدگی کرد . نمی شود که هر چیزی را جلویشان گذاشت . یک مادر باید مزاج فرزندانش را بشناسد . باید بداند چه موقع ، چه چیز به بچه هایش بدهد. وقتی از آشپزخانه ، غذای سالم بر سر سفره آمد یعنی این خانه هنوز زنده است . یعنی اهل خانه زندگی را ، قشنگ زندگی می کنند . آنوقت است که غذای سالم و حلال می تواند زیر بنای یک اعتقاد راسخ را محکم کند .

کفگیر چوبی اش را هنرمندانه حرکت داد : راستش دارم برای آنچه آرزو کردم برنامه ریزی می کنم.

در قابلمه ی کوچک مسی اش را برداشتم . چه عطری داشت . عطر زندگی بود انگار...

موافقین ۱۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۹/۰۲
سیده طهورا آل طاها

رزق حلال

نظرات  (۳۴)

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
**** ****
** **** ******* ** *** ******** **** **** * **** **** **** ** ***** **** *** ********** *** **** ** ******** * ***** **** **** *** **** ** *** **** * ***** *** ******** ******* ** ****** ** *** ********* **** ** **** **** ** **** *** * ***** * *** * ******* * ********
***** ***** **** ** ****** **** ** **** ****** * **** * ******** ** *** **** ***** *** *** ********** ***** ** ***** **** ** **********
**** ** **** * ****** **** * **** ***** **** ** *** **** ** **** ** **** ** **** * ****** **** *******
* ******* **** ** *** *** ****** *** **** ** ***
*** *** ***** ******* ** *** ** **** ****** **** ** ****** **** ***** * *** **** ***** ***** ** ***** **** ***** ************** **** *** ** ***** **** *****
***** **** ** **** *** *** ****** ** **** ** **** **** ** * *** *** *******
** ***** ****** * **** ***** ** *** ******** ***** ****** *** * ** ** ****** **** **** ** ********
*** ****** ****** *** ** *** ***** ** ***** ** *********** ** ** ****** *** **** **** ******* **** *** ******** **** *** * ***** *****
******* ***** ** ****** ***** *** ***** ** ***** *********
**** ***** **** **** ** ***** **** * **** ** ***** ******** ***** * **** * *** **** ***** **** ** ** ****** * *** **** **** ** **** *******
** ******* ** ** *** ***** ***** * ******* * ****** * ******* **** **** ****** * ********* ***** ***** ** ** ********** ***** **** ** **** **** * *** ********* ** ***** ****** ***** * ***** **** *** * ******* ** *** ******** * **** * ****** ** **** *** **** ******* ***** **** **** **** ******* **** ******
** **** *** * **** **** ***
****** ** **** ***** ********* ** **** ******

بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
****** **** ****** ********
**** *********
*** **** *** *** *****
*** **** **** **** *** *****

** ***** ** ******* ** ** **** ************* * *** ** *** ********
****** **** **** ** *** ** **** ** ***** * ****** ***
****** **** **** ** * ****** **** ***** ******
**** *** ** ***** **** *** *****
***** *** ****** ***** **** ***** ** ** ***** ******* **** ** *********
**** ** ******* ** **** ***** ****** **** ** ** **** ******* **** ** **** ** ** **** *** ** *** ** *** ******** *** **** **** * **** **** ********
**** **** **** ** ******** **** ** **** **** ****** ******* * *** ****** **** ********
*
** **** ******* ****** ** ** *************** ***** *** ** *****
** ***** ** ********* **** ******* ** **** * ***** *** *******
**** ******* ************ **** ** **** **** *** ***** *********** **** ** ** ****** *** ****
** ** **** ** ***** **** * **** **** ****** ****** ***** ********** ***** *** ** ***** **** ******
**** ******* ***** *** ***** **** ** ****** ** ** **** ****** ** **** **** ** *******
**** **** ** ****** **** ** ** *** ** *** ************ *** *** ***** **** ** ** **** ***** ** ** ******** ** *** ******* ** *** ******** ** **** *******
** **** *** ***** ** ** *** *** *** ** ******** ***** ** *** * ** ***** ** ** **** ****** ** ***** ** **** *** ** *** ** * *** ******* *** ** **** ** *** ** *******
**** ** *** **** ***** ** ******* *** **** *** ************** *** **** ****** * ***** ****** ***** ******* ** *** ***** * *** ** ****** ** ***********

******* *** ****** ********* *** * *** ** ** ******* **** **** *** ****** **** ** **** *****
**** *** ** **** ********** **** * **** * ***** ***** * ****** ******* **** **** ********** **** ***** ***** * ******* ** ***** * *** ** ***** ***** ***** ** ***** ***** ** *** *******
** ** **** ******** ******** **** **** ***** **** ****** ***** ** ***** ** ** ***** *** **** **** ********
**** ** ****** ********
**** ***** ** **** ** ***** **** *** * ****** * ***** **** ** ***** **** **** ** ******** ** ***** ****** *** ***** **** ** ********* ** ******** **** ***** *** ** **** *** ****** *****
************* ** ***** ****** ******

**** ** ****** ** * **** ***** *** *******

پاسخ:
سلام عزیزم. احساس می کنم خسته ای. شاید فشار همزمان درس و مسوولیت هایی که داری شرایط رو برات سخت کرده. اگر از نظر جسمی ضعیف هم باشی مزید بر علت میشه. بهتره به لحاظ پزشکی از نظر کمبود آهن و ویتامین دی یه چک بشید ضرر نداره. گمانم فشاری که روتون هست خسته تون کرده باشه. در کامنت بالا نگرانی هاتون رو از آینده ذکر کرده بودید ، باید عرض کنم الان برای ترسیدن زوده. سعی کن همیشه جوری زندگی کنی که از گذشته عبرت بگیری ، مرتب افسوس روزهای رفته رو نخوری بجاش حال رو دریاب. در حال زندگی کن. حال رو بساز . نگران آینده نباش فقط براش برنامه ریزی کن . اینکه بخوای مرتب افسوس گذشته رو بخوری و از آینده بترسی یا نگرانش باشی هیچ سودی نداره الا اینکه حال رو از دست می دهی. 
چرا فکر می کنی باید یکی پیدا بشه، بهت خط بده تا شما عمل کنی. اعتماد به نفس داشته باش خودت خط درست رو پیدا کن و برای عمل بهش تلاش کن.
اتفاقا ازدواج آگاهانه خیلی هم براتون خوبه تینطوری جهت زندگی تون مشخص تر میشه و انگار رنگ و رو میگیره..پس اگر مورد خوبی هست با دید باز یه انتخاب خوب انجام بدید. یه پیشنهادم اینه که فشار کار رو تقسیموکنید اگر در خانواده خواهر یا برادر دیگه ای دارید بار مشکلات رو باهاشون فسمت کنید همه رو یه تنه به دوش نکشید.
از طرفی خیلی هم آرمانی نگاه نکنید. زندگی همه اش رویایی و رمانتیک و رشد کردن نیست. تلفیقی از همه اینهاست . زندگی کردن بیشتر هنره.

سلام طهورا خانم عزیزم   ان شاالله که خوب هستید

من برای ظهور چکار باید کنم؟ منظورم کاری غیر از کارهای فردی مثل خودسازی و مبارزه با نفس هست.

پاسخ:
سلام عزیزم.
امام عسگری در کتاب تحف العقول در پاسخ به سوالی مشابه می فرمایند وظیفه شماست که تمام دلها را بهوسمت امام زمان جذب کنید هم قلوب شیعیان و هم اهل سنت. 
اتفاقا همین خودسازی و مراقبت از نفس خودش کار بزرگی است. حقگویی و مبارزه با ظلم و البته دعای برای فرج.
سلام طهورا خانم.
سوالی از حضورتون داشتم
راستش همسر من کارشون به صورتیه که می تونن توی منزل هم انجام بدن. البته محل کارشون هم بسیار نزدیکه بهمون. ولی ترجیح میدن خونه بمونن
طبیعتا سختی صبح زود سرکار رفتن و بیرون رفتن از خونه و... رو نداره و راحتی و امکانات و خوردنی و خلاصه آزادی های مختلف در اختیارشونه.
منم مثل ایشون دانشجوی ارشد هستم و زیاد دانشگاه نمیرم و توی خونه مشغول درسامم.
از این همیشه خونه بودنشون واقعا کلافه م. هم اینکه صبح دیر بیدار میشن کارشون رو دیر شروع میکنن و انقد کشش میدن که تا آخرشب طول میکشه. اگه یه وقت ازشون یه کمکی بخوام، حرف بزنم باشون و... متاسفانه بی حوصلگی میکنن و گاهی میگن دارم کار میکنم و درک نمیکنی تو خونه کار میکنم و این صحبت ها. حتی برای سر سفره صبحانه نشستن(به خودشون باشه و من اصرار نکنم صبحانه نمیخورن! فقط چای و هله هوله و میوه!) بداخلاقی میکنن کارم دیر شد و اینا. یا از اتاق که بیان بیرون گاهی به مسائل جزئی و کارای خونه گیر میدن و روی اعصاب من میرن(البته این   الان کمرنگ شده ولی استرسش تو وجود من هست) خلاصه که کل روزمون اینطوری بدون آرامشه.
به علاوه از اییییییین همه کنار هم بودن کلافه م، زن و شوهر یه زمانی رو هم لازم دارن از هم دور باشن، تنها باشن، دلتنگ بشن.
خودمم به کارام نمیرسم اصلا. از صبح غیر از فکر ناهار، از اینکه ممکنه منو صدا کنن، بخوام خوراکی ببرم و.. تمرکزی ندارم. هیچ زمانی مختص به خودم نیست که بتونم یه کم برنامه بریزم واسه خودم.
عقده شده به دلم صبحم مال خودم و برنامه های خودم باشه، ظهر با سفره رنگین و آرایش و روی خوش برم دم در به استقبال مردم که خسته اومده خونه! وقتی همیشه خونن این جذابیتا و دلتنگی ها و استقبال و بدرقه ها اصلا تو زندگی مون نیست. طبیعتا مسائل زناشویی و محبت و... هم کمرنگ میشه.
یه مساله دیگه هم اینه که وسط کارشون تا یه مساله کاری پیش میاد که خیلیم سریع به هم می ریزن میان پیش من به تعریف کردن و غر زدن و...  ولی من کشش اینو ندارم دیگه اینقدر مشکلات کاری شونو بشنوم. بدجوری حس تکیه گاه بودن و قوی بودنشون برام از بین میره. حس میکنم دلشون نمیخواد این سختی های کار کردن رو به خاطر زندگی مشترک بپذیرن. یا اینکه ضعف نشون میدن از خودشون. نمیگم این واقعیته. این فقط حسیه که به من دست میده.

خلاصه که یه وضعیتی شده که همیشه پیش همیم و از این پیش هم بودن هم بیش از بهره، ضرر عاید رابطه مون و خودمون میشه.

اینم بگم که مدتی انقد خسته شدم اصرار میکردم به اینکه برن محل کارشون. (خودمم حس خودخواهی میکنم و از خودم بدم میاد که این خواسته رو دارم، ولی نمیدونم چه کنم.) گاهی بحث میشد گاهی تصمیم میگرفتن برن، که حتی یه بارم نرفتن. و دیگه مطمئنم که اصلاااا نمیرن!
خب بعد مدتی به این نتیجه رسیدم که دیگه چیزی نگم در مورد رفتنشون به محل کار. سعی کنم صبحا تا می تونم سرم به کار خودم و درس و کار خونه باشه و به شوخی و خنده صدام که میکنن میگم شما سرکاری درحد پیام و تلگرام میتونی بام صحبت کنی و... از عصر به بعد جو خونه رو بیشتر شلوغ کنم و... که یه ذره بلکه این یکنواختی مسخره کم بشه. هردومون هم صبحا بهتر به کارمون برسیم. که زیاد تاثیری نداشت. دو روزه تصمیم گرفتم صبحارو برم کتابخونه درس بخونم. هم صبح درسامو میخونم و با خیال آسوده تر برمیگردم هم برای خودم تنوعی میشه هم رابطه مون از یکنواختی درمیاد.
ولی همسرم خیلی غر میزنه که نرو. مخالفت نمیکنه که اجازه نده ولی میگه خب اینجا بشین بخون و... یا میگه خب من میرم سرکار که البته نمیره!(البته من نگفتم به خاطرشما میرم، گفتم تمرکز ندارم تو خونه فکر کارای خونه م، میخوام بابرنامه تر بشم)
ذهنم خیلی درگیره طهوراجان
شاید فکر کنید موضوع خاصی نیست و چقدر مردم مشکلات مهمتر دارن و من ناشکرم. ولی واقعا این مساله رابطه مون رو تحت الشعاع قرار داده. و مهمتر اینکه همسرم قصد داره سال ها همین رویه رو در پیش بگیره. من نمیخوام این مشکلات ایجاد شده سال ها گریبان گیر زندگیم باشه.
شما میگین چه کار باید بکنم؟

ببخشید اینقدر طولانی شد
پاسخ:
علیک سلام عزیزم. متوجه هستم که این موضوع تا چه حد ممکنه براتون سخت باشه.نمی دونم تا بحال با همسرتون درباره ی احساسی که دارید صحبت کردید یا نه. منظورم به همین شکلی هست که به من گفتید. اینکه دغدغه تون رو برای ایشون شرح بدید. به همین وضوح نه در لفافه. ممکنه همسر شما عمق ناراحتی تون رو متوجه نشده باشه. ممکنه به دلیل حضور شما در منزل احساس راحتی و آرامشی بهشون دست میده که ترجیح میدن توی خونه کار کنند. لذا اگر تا بحال با ایشون صحبت روشنی نداشتید حتما در اولین فرصت این کار رو انجام بدید. همین طور دلیل ایشون رو هم بشنوید. از حالا فکر و غصه سالهای آینده رو نخورید نگید که واای حالا این سرنوشتی هست که من باید سالها باهاش درگیر باشم شما که از آینده و آنچه بعدا رخ میده حبر ندارید شاید شرایط کاری همسر شما تغییر کنه. پس فعلا حال رو دریابید و تلاش کتید با همفکری هم راه مناسبی پیدا کنید تا بقول معروف نه سیخ بسوزه نه کباب. می تونید روز رو دو قسمت کنید از صبح تا ظهر رو شما برای مطالعه برید و از عصر تاشب همسرتون برای انجام کار بیرون از منزل باشه یا هر راه حلی که همسرتون هم سرش توافق کنه
سلام. رفتار افا از چه جهت شک برانگیزه؟ ممکنه اصلا قصد ازدواج نداشته باشه؟ حتی با اینکه از طرف واسطه معرفی شده؟ وااااای! الان مثلا من در جواب آقا وقتی پیام می ده "خوبی عزیز؟" باید چی جواب بدم؟ چطور بگم من رو عزیز خطاب نکنید؟ البته ایشون بعد پیام تماس گرفتند من خیلی سر سنگین جواب دادم فکر کنم متوجه شدند اما کلا قصد دارم بهشون بگم که شیوه ارتباط برای شناخت نباید اینطور باشه فقط نمی دونم چطور بهشون بگم و نمی دونم چی به خانم واسطه بگم که کاری که شما از من می خواین برام مقدور نیست. چطور به این دو نفر بگم؟
پاسخ:
سلام عزیزم. یه خواستگار با ادب و متانت برخورد می کنه و در رفتارش متانت و غ ور مردانه باید دیده بشه اصلا این طرز ررفتار این آقا و این واسطه و تقاضاها و توقعاتشون برام قابل درک و هضم نیست. 

سلام یکسال و نیم هست که ازدواج کردم وبلاگتون خیلی مفید و پربار بوده و هست راستش در یکی از مطالب قبلی تون امده بود که همانطور که زن ها اغلب بچه های خود را بیشتر دوست دارند مردها هم اغلب بیشتر مادرشان را از همسر خود بیشتر دوست دارند خیلی از خواندن این جمله می ترسم و حس بد و آزار دهنده ای برام ایجاد میشه چون خودم از افرادی حساس و ریز بین هستم که دائم در ذهنم و گاهی در زبان محبت های همسرم به من و مادرش رو مورد مقایسه قرار میدم و دوست ندارم که مادر همسرم احساس کنه و بفهمه که  توجه و محبت همسرم  بیشتر به سمت او معطوفه و در دلش به قول معروف به من بخنده و شاد باشه از این موضوع . البته خودم میدونم که این کار و طرز فکر اشتباهه ولی نمی تونم جلو خودم رو و احساساتم رو بگیرم .خودم و همسرم هر دو سعی داریم مذهبی باشیم و مادرشوهرم انسان بدی نیست و خودش همسر داره و شوهرم تک پسر نیست اما بچه اخره و خواهر هم نداره و اختلاف سنی مون یکساله ، به خاطر شرایط کاریش یکسال هست که باید در یک شهر دیگری تحصیل کنه و در رفت و آمده و به من هم محبت میکنه و اینجور نیست که اصلا محبت نداشته باشه البته از وقتی که با هم اشنا شدیم کلا آمار دعواهامون از حد عادی یک زندگی نرمال بیشتر هست و یه مقدار در واقع تزلزل داریم اما هر دومون هم رو دوست داریم .بحث ها و دعواهامون بیشتر بر سر مسائل نه چندان مهم هست مثلا غیرت افراطی همسرم یا اینکه همسرم در مورد خانواده ام جوری صحبت میکنن که من نمی پسندم و از این جور مسائل . ببخشید خیلی طولانی شد این ها را گفتم که از جو خانواده بیشتر مطلع بشید .شاید گاهی اوقات همسرم هم در ایجاد این حساسیت در من نقش داشته همچنین مادرش .با وجود این افکار و حساسیت ها یکسری تنش در درون خودم و در زندگی با همسرم برام ایجاد شده که خودمم دوست ندارم اینطور باشه و گاهی وقتا آرامش رو از من میگیره خودم نظرم اینه که ادم هر کسی رو در جایگاه خودش دوست داره اصلا جنس محبت همسر با محبت به فرزند و محبت به پدر و مادر فرق داره و خودمم همینطور هستم که در ذهنم اصلا مقایسه نمی کنم که مثلا پدرم رو بیشتر دوست دارم یا شوهرم چون جایگاهشون متفاوته اما میترسم که اعتقاد همسرم مثل من نباشه و راستش بیشتر هم در حضور مادرشوهرم دوست دارم کم نیارم و محبت همسرم به او از محبتش نسبت به من جلو نیفته ، شاید خیلی زننده و بچه گانه باشه فکرم اما واقعا برام مشکل ساز و عذاب آور شده و گاهی وقتا چون به زبان اوردم همسرم در دعوا بهم میگی حسودی ولی من میگم من نگفتم به مادرت محبت نکن اما میگم همون جوری که به اون محبت داری با منم رفتار کن و اون میگه من جلو جمع نمی تونم عشق و محبت خودم رو بروز بدم و ....حالا این جمله وبلاگتون من رو در این موضوع بدبین تر و نا آرام تر میکنه و به قول معروف با دیدن این جور جملاتی آتیش میگیرم و خیلی خجالت میکشم از رفتارم اما چه کنم که این مشکل رو دارم و باید حل بشه .گفتم ببینم برای خواهر کوچکتر تون راه حلی میتونید ارائه بدید که از این افکار و درون نا آرام خلاص بشم و زندگیم خداپسندانه تر بشه  ؟!
پاسخ:
خواهر خوبم سلام . بابت تاخیر در پاسخ معذرت می خواهم راستش زیاد فکر کردم که چی بگم ، یه بار هم پاسختان را نوشتم اما حذفش کردم. به دلم ننشست. اما حالا عرض می کنم خدمتتان ، بانوی مهربانم ، خداوند هر کس را به واسطه ای امتحان می کند. شما دارید به واسطه این احساستان به مادر همسرتان امتحان می شوید. مراقب باشید در محضر خدا از این امتحان مردود نشوید. شیطان برای نفوذ در قلوب انسانها از راههایی وارد می شود که نقطه ضعف آنهاست. او نقطه ضعفتان را شناخته است اجازه ندهید شیطان در قلبتان که قرار است حرم الله باشد تخم گذاری کند. 
عزیزم مادرشوهر شما ، همان مادری است که همسر دوست داشتنی تان را در آغوش خود پرورش داده به مادربودنشان حرمت بگذارید. شک نکنید محبتهای همسرتان به مادرش زندگی شما را بیمه می کند. 
از طرفی ابدا اجازه ندهید همسرتان یا مادرش متوجه این نقطه ضعفتان شوند این برای خودتان خوب نیست. صبور باشید تا به واسطه صبرتان درجه شما بالاتر رود. 
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
**** ***** ***** *** ** *** * **** **** ***** *** ***** ***** ** ** **** **** *** ***** ***** ******* **** ****** ** *** *** ** **** ****** ***** **** ** ****** ******* ******* *** ** ** *** **** **** **** ********* * ***** *** **** *** ** **** ****** ****** ** *** **** ****** *** ** **** ********* * ** ***** ** ***** **** *** **** ***** *** ** ** ** **** * ***** ***** ** ** *** ****** ** ** *** *** **** **** *** **** ** ***** ** *** **** ****** **** *** **** ** ****** ** ***** **** **** * **** **** ** ****** ****** **** *** ** **** * *** * **** ** ** ***** ***** *** ** ******* *** * **** ***** ** *** *** **** *** *** **** **** *** **** **** **** *** *** *** *** ******* ** ****** **** *** *** ****** **** ****** ** *** **** **** *** ***** ****** ** ** ** ** *** ** *** ***** ** *** *** **** ****** **** ** *** ** **** ** ******* **** ** ** ***** *** *** **** ** **** *** ****** **** *** ******** **** ** *** ** *** ** ** *** ********* ** ***** ** **** **** *** * ** ** ***** ***** **** *** ***** **** ** ** ****** *** ****** ******* **** **** **** ***** *** ***** ****** ** **** ** *** ***** ** ** ** ***** **** ** ****** **** ** ***** *** **** **** *** ** ***** ** *** **** *** * **** ***** ** *** *** ** *** *** *** *** ***** ****** *** *** *** ** *** * ***** ** ***** **** **** **** *** ****** ** *** **** *** *** ***** ******* **** *** ** ***** **** ***** **** ***** **** *** ** **** ** **** *** ** ****
***** *** **** ****

پاسخ:
سلام عزیزم. من شخصا اصلا و ابدا چنین شیوه ای را در هیچ خواستگاری ندیدن . قبلا هم عرض کردم خدمت شما که این را در شان یک دختر خانم نمی بینم. حرف من همان است که بود . این شیوه صحیح نیست . برخورد آقا هم شک برانگیز است مراقب باشید به عواطف و احساسات شما اهانت نشود و مورد سو استفاده از این بابت قرار نگیرید.
سلام بانو
به تحصیلش،....،سرباز باید سلامت باشد
میشه اینو توضیح بدین؟من الان شرایطم جوریه که نه غذای خوبی و نه مدرسه ی خوبی نمیتونم برای بچه هام فراهم کنم،حتی صبحانه و ناهار رو خیلی وقت ها نمیخورم که با همسرم شام بخوریم و فرداش رو با روحیه بره سر کار....
اما همیشه این دعا رو برای خودم و همسرم و نسلم کردم و میکنم و خواهم کرد.
پاسخ:
سعیده مهربانم ، بانوی فداکار سلام.
خیلی از افراد جامعه ما ممکنه در شرایط شما باشند. همین حداقل رو رعایت کنید. در همین اندازه ای که می توانید رعایت کنید. و آفرین به شما که اهل دعا کردن هستید. دعا زیاد بکنید.


سلام خانم
من پدر عزیزم جندسالی هست ک فوت شدن،بی نهایت پدر فوق العاده ای بودن و میتونم بکم بهترین بابای دنیا
ایشون متاسفانه نماز قضا دارن مقداری و برادر بزرگم فک نمیکنم خیلی ب فکر ادا کردنشون باشن
من بعضی شبا بیدارمیشم برای نمازشب،میتونم ب جای اون هشت رکعت نمازشب نماز قضاهای پدرم بخونم؟
پاسخ:
سلام خواهر عزیزم ان شاالله که خدا پدر مهربان شما رو رحمت کنه.روحشون شاد.
اول با برادرتون صحبت کنید شاید بر خلاف تصور  شما برادر شما بهرفکر باشن. در نهایت اگر برادرتون به فکر نبود با دفتر مرجعتان تماس بگیرید
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
**** ******
** **** *** ******** **** ** ******** ***** **** **** *** ******** ***** **** **** **** ************** **** **** ***** *** ** *** **** ********* ****** ** **** ***** *** **** **** **** ** ****** ******
** ***** ******  *** ** ***** ***** **** *** ***** *** ** ** ***** **** ******* ** **** **** * **** ***** ** **** ******** ** ****** *** *** ** **** **** **** **** **** ** *** ** ** ***** ** *** ***** **** 
**** **** ******* ***** *** ****** **** * *** *** ** ******* ***** **** ** ***** ******** *** ****** *** ** *** **** ** **** **** ***** ***** **** **** **** ** *** *** ** **** ***** ***** ****** ***** ******* ******* **** ******* 
*** *** ** ****** *** ******* *** **** *** **** ** *** *** **** ** ***** ** *** ******* **** *** ** ** ** *** **** *** ******** *** ***** *** ** ***
پاسخ:
سلام عزیزم. خوشحالم که در این مدت مهربان بانویی مثل شما در تمام لحظات اینجا شریک بوده . خوشحالم که گرمای حضورت و صفای باطنت به اینجا رونق داده . آنچه مسلم هست به دعای شما محتاجم.
انجمن اسلامی؟ساکن تهرانید؟ نمی دونم الان مرکز اصلی انجمن اسلامی دانش آموزان کدام خیابونه. یادش بخیر آنروزهای دبیرستلن پاتوق من و دوستام اونجا بود. پای ثابت فعالیتهامون بود. در سالهای آخر دبیرستان و اوایل دانشگاه از هسته های مرکزی و اصلی انجمن اسلامی تهران بود. کامنت شما خاطرات آن زمان رو برام زنده کرد. ان شاالله که پاینده و منصور باشی عزیزم.
من خیلی متاسفم گلم اما تنها نقطه ارتباطی من همین جاست. شاید کتاب چی شد چادری شدم بتونه بهتون کمک کنه.
۰۹ آذر ۹۵ ، ۱۴:۲۴ در راه مانده
دلم گرفت
فک میکردم شما میتونین بهم کمک کنین،شما راهنماییم میکنین
منی ک دور و برم کسی نیست ک حرفام بهش بزنم یا بتونه کمکم کنه
کسی ک دور نباشه از فضای دین و اخلاق و...
باشه دستتون دردنکنه،همین اندازم مزاحم شدم
پاسخ:
مزاحم نیستید ، عزیز دل هستید. بزرگوارید. شما دعا کنید شاید گره باز شود از کارم...
کاش من هم اندازه شما دلواپس خودم بودم ولی نیستم...
فقط یک چیز..... سفره این ایام در حال جمع شدن است ، دست به سفره ببرید و از صاحب آن مدد بگیرید ناامید نباشید که سبط رسول الله کریم اهل بیت است و کریمانه هیچ سائلی را از  آستانش رد نمی کند.
و البته که زبانم قاصر است از کرم علی ابن موسی الرضا....
۰۹ آذر ۹۵ ، ۰۸:۵۱ در راه مانده
من از دیروز بارها اینجارو چک کردم ب امید دیدن حرفا و راهنماییاتون ولی الان .... 
کمک خواستم ازتون
ینی اینقد کار از کارم گذشته ک لیاقت جواب دادنم ندارم؟؟
پاسخ:
بزرگوار ، از شما دو تا کامنت دریافت کردم اولی در مورد گناه کردن و دومی در مورد تمرکز نداشتن در نماز . من حقیر کمترین ، چه پاسخی به شما بدهم وقتی خودم گرفتار هر دوی آنها هستم. آنوقت نمی شوم :کمثل الحمار یحمل اسفار   ؟نمی شوم عالم بی عمل؟نمی شوم زنبور بی عسل؟
شما تا همین اندازه را از حقیر بپذیرید. 

۰۸ آذر ۹۵ ، ۱۱:۴۰ مامانِ معصومه
سلام بانو.ایام رو تسلیت میگم.
ممنون بابت همه مطالب خوبتون.اگر ان شاالله در مطلب  بعدی در مورد از شیر گرفتن بچه هایی که شیر خشک می خورن هم بنویسین خیلی ممنون میشم.
تمنای دعا دارم سادات جان

پاسخ:
علیک سلام عزیزم.
تفاوتی در این مورد نیست. چه بچه هایی که با شیر مادر تغذیه میشن و چه با شیر خشک
محتاجیم عزیزم
۰۸ آذر ۹۵ ، ۰۹:۲۹ در راه مانده
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
******** ****** **** **** *******
****** ****** ****** **** ***** ****
**** ** ****** **** **** *** *** ** * **** ******
****** **** ** *** ********* ***** *** ******* ***** **** * ****** ****
******* * **** ** ***** **** ********** *** ***** ** ****** **** *******
******* *** * **** ********** ***
**** **** ************** ***** ****

پاسخ:
خدا رحمت کند شاعر همشهری ما را که می گفت:بیا سوته دلان با هم بنالیـــــــــــــــــــــــــــم...
یادمه یه جا در خاطرات مرحوم بزرگوار آیت خدا ، حضرت آقای بهجت شنیدم که گناهان روز تمرکز در نماز رو از آدم سلب می کنه
۰۸ آذر ۹۵ ، ۰۹:۲۴ در راه مانده
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
**** ****
**** ******* ** ***
*** ****** **** ******* *** ****
******* *********** *******
* ******* *** *** ****** ***** ***** ***** **** ** ****
**** **** ******* ********** ******** *********************** *** * **** * ** * *** ***** ****** ** *** *** ****
*** ** ***** ** ******* **** ***** ******* *** * **** ** **** * *** *********** ***** **** **** ****** **** **** **
*** ****** ****** ******* *** ********** * *** **** *** * ******** * ***
**** ****** *** **** *** ** ********* **** **** ******* **** ******
**** ***** *********** **** ******** *** **** **** *** **** **** *** ****** *** **** *** *** *** *** ****** ** *** **** ** *** ****** ** ******* ** *** ***** *** * ****
پاسخ:
علیک سلام عزیزم.
گرفتار گناه بودن درد بزرگیه که من خیلی خوب می فهمش. درد بزرگتر وقتی هست که دیگه از گناه کردن دردت نمیاد. این رو هم خیــــــــــــــــــــــــلے خوب می فهمم. 

خیلی خیلی ممنونم طهوراجان
خدا خیر بده به شما و استادتون خواهر
سلام خواهر جون حالتون خوبه؟ منم دوست دارم شرمنده ی امام زمانم نشم برام دعا کنید  خیلی زود عصبی میشم دخترم هم مثل خودم شده 
پاسخ:
سلام. عصبی شدن های زودهنگام گرفتاری همه ماست. خوبست همه باهم ، برای هم دعا کنید
سلام طهورا بانوجان
یکی از دوستانم متأسفانه مشکلات زندگیشون به جاهای حاد رسیده
اگر ممکنه مشاور معرفی می کنید.
تهران هستن

پاسخ:
سلام عزیزم متاسفانه مشاوری توی تهران سراغ ندارم. اساتید ما یا تهران ساکن نیستند و از شهرهای دیگر به تهران می آیند یا اگر ساکن تهرانند مشاوره نمی دهند
۰۷ آذر ۹۵ ، ۱۰:۲۵ زهرا بانو
سلام خواهر گلم ممنونم از راهنمایی و همفکری
میدونی گاهی حرفها رو به هیچ کس نمیشه گفت از هیچ کس نمیشه راهنمایی گرفت
خدا حفظت کنه و سایه پر مهرت همیشه بر سر خانواده ات باشه و خونه مهرت با وجود شما همیشه گرم و گرمتر باشه
ممنونم که هستی ممنونم که وقت میگذاری ، گاهی حرفها رو باید فقط و فقط به طهورا گفت
دوست دارم
پاسخ:
سلام عزیزم انجام وظیفه می کنم ان شاالله سایه امام زمان بر سرتان مستدام باد.
عاقبت بخیر شوید
۰۶ آذر ۹۵ ، ۱۱:۳۲ زهرا بانو
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
سلام طهورای عزیزم
لطفا هنگام پاسخ متن کامنتم ستاره دار بشه
* **** ***** ******* ** ****** ********* ****
**** ** * **** **** **** ** ** ** ***** ***** **** * **** *** ** *** **** *** * **** *** **** *****
******* **** ***** **** ***** ****** * **** ****** ** ****** * *** **** **** ** ****** ** ** ***** ** ****** ** ******* **** **** ****** ***** * ***** ** ** ******* *** ***** **** * ***** *** ****** * ***** ***** *****
******** ** **** **** ** ***** ***** * ** ***** ***** ** ****** * *** ***** **** ** ** ** **** **** ***** ****** * ******* **** ***** **** **** **** * ***** ** ***** **** ** **** **** ***** ** *** **** **** **** ***** * ****** ***** **** **** *** *** ********* ****** * *** ** * ******** ** **** ** ******** * **** **** ** ***** **** ***** ** *** ***** *** ***** *** **** *****
***** ***** **** ** **** *** **** ***** ***** *** ** **** ***** ** ***** ** *** ****** ** ***** **** **** ***** ****** *** ** ** *** ** ******* *** **** **** **** ** ***** * ***** *** **** **** *** ***** **** * **** **** * **** ***** *** ** * ***** ** *** **** ** *** ****** ** ****** **** *** ** ***** ****** ***  * ***** *** * *** ****** ******
** *** *** **** **** **** ** ****** ** **** ** ** **** **** ** *** ***** ******* *** **** ** ****** *** ***** ** ***** *****

پاسخ:
سلام عزیزم من شما رو درک می کنم و بهتون حق می دهم که ناراحت و دلخور باشید . این کار طبیعیه که شما رو ناراحت و کلافه کنه . کار خوبی کردید که به جای مرافعه با احترام و زبان ملایم از همسرتون خواستید که این کار رو ترک کنه . اغلب مردهایی که وارد یک رابطه ی غیرمتعارف یا یک ارتباط کلامی ناراحت کننده می شوند از سر دلسوزی است . از آنجاییکه مردها پیچیدگی زنها را ندارند به راحتی با ابراز دلسوزی و برای حل مشکل وارد مساله می شوند و بعد کم کم این ورود برایشان وابستگی می آورد این وابستگی ممکن است اصلا و ابدا از سر لذت جویی نباشد حتی ممکن است همان دلسوزی اولیه باشد و حتی رغبتی هم وجود نداشته باشد . این وسط خاله و دختر خاله ایشون هم مقصرن این یک مساله اخلاقیست و ربطی به مذهبی بودن یا نبودن ندارد . حفظ پوشش مناسب وظیفه هر انسانی اعم از زن و مرد یا مسلمان و غیرمسلمان است و غیرمذهبی بودن توجیه منطقی مساله نیست . هر چند همسر شما بسیار فهیم هستند و هرگز و ابدا وارد هیچ رابطه ی غیرمعقولی نمی شوند و تنها انگیزه ایشان احساس دلسوزی برای ایشان است اما برای حفظ آرامش شما و زندگی تان باید شکل مساله را تغییر دهند . این میان اگر شما سماجت به خرج بدید و مرتب روی مساله کلید کنید و مرافعه درست کنید بدون اینکه متوجه شوید همسرتان را از خودتان دور کرده و باعث ایجاد حسی شبیه لجبازی در او می شوید لذا توصیه ی خواهر کوچک و حقیرتان این است که در فضایی آرام و بدون تنش و پیش داوری و انگ چسباندن و وصله زدن به طرفین با همسرتان صحبت کنید و از احساستان بیشتر بگویید از طرفی به ایشان بگویید من شرایط این خانم رو درک می کنم علاوه بر فامیل بودن شرایط خاصی دارندکه نیاز به توجه و مراقبت و محبت دارند حتما مشکلاتی دارند که باید حل شود پس بیا در کنار هم این مسائل را حل کنیم . بعد هر دو با هم دنبال راه حل برایش بگردید مثلا به همسرتان بگویید وقتی برای صحبت کنار ایشان می رود شما هم بروید و کنارشان بنشینید و همراه همسرتان به ایشان همفکری بدهید و کمکشان کنید . به ایشان بگویید اگر کاری از دست من برمی آید خوشحال می شوم کمکت کنم ما با هم فامیل هستیم و این کمک رسانی وظیفه ی ماست . به این بهانه در کنار همسرت باش و با او همراهی کن . حضورت را در خانه هم برای همسرت پررنگ کن . 
طهورابانوجان یه بار گفتید در مورد نحوه رفتار با مرد جزئی نگر برامون می نویسید. من بی صبرانه منتظرم عزیزم
پاسخ:
بله خاطرم هست اتفاقا در اولین جلسه ی کلاس از استاد این سوال را پرسیدم ایشان چون بعد از کلاس ما باید حوزه چیذر برن برای تدریس و بعدش هم برنامه زنده تلوزیونی دارن خیلی کلی پاسخ دادند . من پاسخ ایشون رو اینجا می ذارم اما توصیه می کنم اگر مشکل حاد هست حتما هر دو پیش مشاور برن برای رفع مشکل . در کل مردها کلی نگر و زنها جزیی نگرند اما دلایلی پیش میاد که گاهی مردها جزیی نگر می شن . توصیه ایشون این بود که علاوه بر درمان از شیوه ی مدارا کردن باید بدونیم که بهترین شیوه ایجاد ارتباط کلامی خوب با همسر هست در ارتباط کلامی باید حواسمان باشد که زن و مرد با هم متفاوت هستند مرد چیزی را می گوید در حالیکه زن برداشت دیگری دارد . این ایجاد اختلاف می کند . زن باید بداند که مرد از گفتن عبارات یا جملات منظور پیچیده ای که معمولا زنها دارند را ندارند . لذا اگر در امور جزیی منزل مثل آشپزی تغییر دکوراسیون خریدهای جزیی و حتی زنانه شستن لباس و خیلی امور دیگر که مربوط به زن خانه است ، ذخالت می کنند منظورشان تحقیر یا سبک کردن زن نیست منظورشان زیرسوال بردن توانایی زن نیست این صرفا یک خصوصیتی است که دارند و لاغیر. همین طور معمولا مردها دوست ندارند با همسرشان صحبت کنند چون صحبت کردن با زنها معمولا با کار تراشیدن و انتقاد کردن و بیان مشکلات همراه است لذا ترجیح می دهند با دوستشان صحبت کنند اگر مراقبت کنیم که هنگام صحبت کردن مرد خانه فقط شنونده ی خوبی باشیم و نه یک نقاد خیلی از مسائل درست می شود . مردها برخلاف تصور عامه اتفاقا نیازفراوانی به بیان مسائل و صحبت کردن دارند این کار نقش مهمی در تخلیه روحی و روانی شان دارد . یادمان باشد نباید مرتب گذشته های ناراحت کننده را مرور و یادآوری کنیم خصوصا برای مرد جزیی نگر چرا که به شدت روی روان او تاثیر می گذارد. وقتی همسرتان صحبت می کند مستقیم به چشمهایش نگاه کنید و وسط حرفش نپرید مراعات این مساله در مردان جزیی نگر موثر است . هرگز ذهن خوانی نکنیم وسط حرفش نپریم که می دونم می خوای چی بگی . اجازه بدهیم حرفش را بزند ولو همان چیزی باشد که ما تصور می کنیم .
۰۵ آذر ۹۵ ، ۱۴:۳۴ موسسه خیریه رهروان افق ولایت
سلام ازشمابزرگوار درخواست میشود به دعوت ما لبیک گفته وقدوم خودرادروبلاگ موسسه خیریه که کمک به ایتام ونیازمندان است منوربفرمایید
پاسخ:
علیک سلام . خیلی خیلی از کارتون خوشحال شدم ان شاالله که موفق و موید باشید و خداوند همواره یار و مددکارتان باشد
۰۵ آذر ۹۵ ، ۱۳:۵۹ زهرا سادات
ممنون طورا جان
بله درسته چشم همه تلاشمو میکنم
کلاس رو باید از کجا سراغشو بگیرم؟ من اصفهان ساکنم.
پاسخ:
از حوزه های اونجا پیگیری کنید
سلام سادات خانم
ازدواج دو نفر،اقا درونکرا و خانم برونکرا ج جوری هست از نظر شما؟مشکلی پیش میاد براشون؟؟
پاسخ:
سلام.مشکل حاد و لاینحلی پیش نمیاد ان شاالله اما به دلیل این تفاوت ، زندگی شما دچار چالش هایی می شه که طرفین باید مهارت عبور از آن را بلد باشند
فکر نمیکردم نظرم تایید نشه!!!
پاسخ:
خواهر جان شما مطمئنی کامنتتون ارسال شده؟ من هر چی گشتم کامنتی از شما ندیدم
۰۳ آذر ۹۵ ، ۱۷:۱۵ نرگس خانوم
سلام.من تازه با سایتتون آشنا شدم واز اول خاطرات و داستانهای شیرینتون رو خوندم.ازدواج کردم و این مطالب خیلی کمکم میکنه... و البته آقامونم طلبه هستن .خاله جان من روهم توی نماز شبهاتون دعا کنید...میخوام یار امام زمان باشم ولی اسیر نفس و شیطان هستم...التماس دعا
پاسخ:
سلام عزیزم خوش آمدید خیلی از آشنایی با شما خوشحالمـ
اختیار دارید محتاجیم به دعا عاقبت بخیر شوید
سلام
خیلی عالی بود..
باید برای ارزوهامان تلاش کرد نه اینکهدست به دعا برداشت...
التماس دعا
پاسخ:
سلام
سلامت باشید
سلام. ببخشید که بی نام نظر می ذارم. روم نمی شه. طهورا سادات خانم! من احساس می کردم که آقایی توی محل کارم از من خوشش میاد. خیلی این حسم قوی بود در حدی که الان دو تا خواستگار قراره برام بیاد، همش تو دلم می گفتم خدایا اینا نشه، فلانی که بالاخره میاد یه طوری بشه زودتر بیاد. خلاصه در این حد حس می کردم اون آقاهه از من خوشش میاد و مرض ریختن هاشم اینو نشون می داد که من حتی با یکی از خواستگارها تلخ و با اکراه و با تکبر و کلافگی حرف زدم. امروز تو اداره مشکلی بود که برای برطرف شدنش باید به اون آقا مراجعه می شد. راستش ما این مدت چند باری به ایشون مراجعه کرده بودیم. علیرغم اینکه من خوشحال می شدم که موقعیت مراجعه پیش میاد و زود جهت حل مشکل اقدام می کردم و تقاضا می کردم که بیان ولی مشکله واقعا واقعا وجود داشت. یعنی من مشکل فنی رو ایجاد نمی کردم. مشکل پیش میومد منم استقبال می کردم از پیش اومدنش. فقط فقط یه بار ایشون برای رفع مساله اومدن که اونم معلوم شد ما اشتباه کار رو انجام می دادیم. البته ایشون خودش هم متوجه نشدن اشکال از کجاست بعد من از یه همکار دیگه پرسیدم. خلاصه من امروز بعد از دیشب که به خیال خودم یه خواستگارو دست بسر کرده بودم به ایشون تلفن زدم که بیاد برای اون کاری که خواسته بودم. به من گفت اون کار قبلی رو که متوجه شدید اشتباه انجام می دادید! انگار خواست بهم بگه الکی منو کشوندی پایین. بعدم برای این کار گفت نمی دونم بررسی کنید اگه لازمه بعدا بگین بیام. من احساس می کنم الان دیگه انقدر عقلم کار می کنه که برای یه همچین خیالات باطلی عمر و فرصت های خودمو نسوزونم. حالا دو تا سوال دارم: یکی اینکه چطوری به این آقا بفهمونم که خیلی رو ابرها اسکیت نکن. من انقدرا هم با تو کاری نداشتم. دوم اینکه علیرغم بدرفتاری من اون خواستگاره تو همون تماس خواست که ملاقات کنیم. حالا اگه پشیمون نشه از کج خلقی من و اگه تماس بگیره برای قطعی کردن قرار، اگر پرسید علت بد حرف زدنتون چی بود، چی بگم؟ و اون رفتار رو که جز رفتارهای تاثیر گذار اول بوده رو چطور جبران کنم؟
پاسخ:
سلام. اغلب دخترها دچار این دست اشتباهات می شوند اشکالی ندارد این حالت و عصبانیت شما ، ناشی از احساس غروری است که خدشه دار شده. شما در واقع از دست خودتان عصبانی هستید . من توصیه می کنم از این اتفاق به عنوان یک تجربه استفاده کنید. فکر رخدادهای پیش آمده را از سرتان بیرون کنید.به روند عادی زندگی تان برگردید.سعی هم نجنید چیزی را به ایشان بفهمانید چرا که این کار به ضرر شماست
در مورد دوم بعید میدانم که خواستگار شما دقیقا متوجه چیزی یا منظوری عز شما شده باشه وگرنه مجدد جلو نمی آمد.
۰۳ آذر ۹۵ ، ۱۲:۴۸ گلِ بهاری
بسیار زیبا.
خوش به سعادت این بانوی بزرگ....
پاسخ:
محبت دارید
۰۳ آذر ۹۵ ، ۱۲:۳۷ زهرا شیرازی

احسنت بر این بانو و این مادر نمونه

خدا توفیقتون بده بانو. بنویسید ماهم استفاده ببریم

پاسخ:
سلامت باشید
۰۳ آذر ۹۵ ، ۱۱:۳۷ زهرا سادات
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
****
**** **** *** * *** *****
**** ** ********
***** *** ** **** *****
** **** **** **** **** *** ***
*** *** 
****** ** **** ****
****** ** **** ***** ** **** **** **** *** ***
**** **** **** *** **** **** ***** ** ******
**** **** ****
*** ****** ***** ** **** ***** 
***** *** *****
**** **** **** *** **** ** ***
**** ***** ** **** ***** ***** **** * **** ** **** **** ***** **** ** **** ****** ** ****** ** ***** ** ***** **** ** ****** ** ****** *****
**** *** **** **** *** ** ***** ******** *** ** ***** *****
** **** **** ***
**** **** ***
** ** ****** * ****
** ****** **** **** *******
******* **** ***** ***
** ****** *** **** **** ***
* *** **** ***** **** **** *********** ** **** ***** ***
***** **** *** **** ** ****** *** **** ** *** ****** **** *** *** *** **** ***** ***** * **** ***** ***** *** ***** **** ** ***** ** ** *** *** ******
*** **** ****
**** ***** ****** *** ***
***** ** *** **** ** **** *** ****
*** ** ** *** *** ** **** ****** ** ***** ****** ******* **** **** ******* ****
**** **** ****** *** * ****** *** ******
***** ** **** ** **** ******* ********
*** ***** ****** ***** *** *** ******** **** ***** *******
پاسخ:
سلام. این کتاب یکی از بهترین کتب اخلاقیه که جدا انسان ساز هست. اما در این راه باید بسیار مراقب باشید چون به محض آنکه شما برای خوب شدن و بهتر شدن قدم بردارید، شیطان با تمام قوا به سمت شما حمله می کنه. نفس شما به شدت مقابله می کنه اینجاست که باید مراقبت کتید. کوتاه نیایید . اگر یه مدت سماجت کنید و روی حرفتون بمانید اولین اتفاقی که می افته اینهکه نفس شما خسته میشه و خودش رو با شما تطبیق میده و بعد از آن شیطان فقط نقش وسوسه گری داره. بدون استاد این مسیر غیر ممکن نیست اما قطعا سخته .اگر براتون امکان داره در کلاس شرکت کنید. 
الان این مساله که براتون پیش اومده بهش میگن عجب. مراقبت کنید که گرفتارش نشوید عجب بسیار خطرناکه. در همین کتاب در موردش نوشته شده می تونید برید مطالعه کنید و قبل از آنکه در وجودتون نهادینه بشه ظبق توصیه امام از بین ببریدش. بهترین کار و ساده ترین کار اینه که مرتب به خودتون تذکر بدید که از نظر اعتقادی از بقیه پایین تر هستید. حتی مثلا اگر یه خانم با وضع پوشش نامناسب دیدید قبل از آنکه گرفتار عجب بشوید بلافاصله بگید حتما خیلی همسر خوبیه . حتما خیلی به مادرش خدمت می کنه. بعد گناهان خودتون رو بیاد بیاورید و استغفار کنید . عجب خیلی خطرناکه . 
تلاش کنید مو به مو به تذکرات امام عمل کنید اگر فقط بخونید و برید و بی توجه باشید امام توفیق خوندن کتاب رو از شما می گیره.
نه این کار رو نکنید نصیحت کردن مداوم هم برای شما هم برای اطرافیانتان خوب نیست.نصیحت کردن با امر به معروف فرق داره . شما این کار رو بکنید
۰۳ آذر ۹۵ ، ۰۹:۳۲ زهرا بانو
دعایم کن خواهرجان
دعا کن خدا چشم رحمت از ما بر ندارد
دعا کن بتوانم سرباز امام زمانمان را به خوبی تربیت کنم
دعا کن بتونم دل بکنم و رهسپار شهادتش کنم
اربعین جاماندیم و .....
روز اربعین با روضه منم ی مادرم جوونمو دوسش دارم...دست پسرکم در دستانم بود و قلبم آتش گرفته بود با خودم در نبرد بودم ایا میتونم دل بکنم ازش و رهسپارش کنم آیا میتونم .....
طهورای عزیزم از خواهر زاده محترمت چه خبر ؟ حالشون خوبه ؟ برگشتند به سلامتی؟
پاسخ:
ان شاالله که همه مون روزی که باید ، بتونیم دل بکنیم و بریم. عاقبت بخیرشوید.

شما براش دعا کنید.
بسیار عالی
یادم میماند مثل اکثر پست های این وب
مثل فاطمه همکلاسی دخترتان
یا ان خانمی که قبل هر کارش آن را هدیه به امام می کرد
یا ان زنی که شوهرش دچار فساد بود و خودش مومن


اینها را گفتم که بدانید نوشته هایتان چقدر مهم و ماندگار است وتاثیر گذار
بیشتر بنویسید
پاسخ:
شما محبت دارید. تشکر فراوان
دست عنایت امام زمان بر زندگی تان مستدام و سایه تان بر سر همسر و فرزندانتان نیز همچنین.
کانون خانواده تان گرم باد ان شاالله.

۰۲ آذر ۹۵ ، ۱۸:۱۱ فاطمه غلامی
بعضی ها عجب وسعت دیدی دارند
خدا حفظشون کنه
پاسخ:
خداوند شما را هم حفظ کند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">