فرازونشیب زندگی طلبگی ما(همنفس طلبه)

هم قدم تا خدا آباد

همنفس طلبه

طبقه بندی موضوعی

قدم به قدم با نقاشی کودکان...

شنبه, ۳ تیر ۱۳۹۶، ۰۶:۵۸ ب.ظ

بچه ها تا 2/5 سالگی فقط خط خطی می کنند . از 2/5 سالگی تا 4 سالگی مرحلهپیش طراحی است . کودک می خواهد چیزی را بکشد اما نمی تواند . در این مواقع کار اشتباه والدین رخ می دهد . آنها در این مرحه برای آنکه نقاشی کشیدن را به او یاد بدهند خودشان نقاشی را می کشند .

این والدین به جای آموزش ، اعتماد به نفس کودک را می کشند . کم کم کودک دیگر خودش نقاشی نمی کشد . بلکه مداد را به دست والدین می دهد تا آنها برایش نقاشی بکشند و سپس تمایلش به نقاشی را از دست می دهد.

از 4 سالگی نقاشی او شکل می گیرد . یادتان باشد در این مراحل هرگز از نقاشی او ایراد نگیرید . در واقع نقاشی ابزاری برای بروز انتقاد ، نگرانی ، احساسات و هیجانات کودک است . نقاشی ترکیبی از رنگ و تصویر است . هنر یک مادر موفق این است که زبان نقاشی کودک رابفهمد .

یادتان باشد ، زبان کودک ، نقاشی است . اجازه بدهید کودکتان با این زبان احساسش را بیان کند . هرگز کودکتان را به کلاس آموزش نقاشی نگذارید . به او آموزش نقاشی ندهید تا با دیدن نقاشی او به مشکلات و احساسات او پی ببرید.

مثلا" خانه نماد خانواده است . خانه ای که در و پنجره و دودکش دارد نشان می دهد که کودک به خانواده اش علاقمند است . البته مشروط بر اینکه والدین کشیدن این خانه را به او آموزش نداده باشند و کودک خودش آنها را بکشد .

اگر خانه ای دو در داشت نشان از اختلاف میان مادر و پدر است . اگر خانه کوچک کشیده شده یعنی او محیط خانه را زندان می داند.

خورشید نماد پدر است . خورشید پشت ابر و خورشید در حال غروب همه نشان از وضعیت نابسامان رفتار پدر است . وجود دو تا خورشید نشان دهنده این است که مادر رفتار مردانه دارد یا اصطلاحا" در خانه اقتدار دارد . خصوصا" اگر دائما" خورشید سمت چپ تصویر باشد .


برگه نقاشی نباید کادر کشی شده باشد . چون ذهن کودک را محدود می کند . اگر بخش عمده ای از صفحه خالیست و سنگینی نقاشی در مثلا" گوشه راست یا چپ است یعنی اعتماد به نفس او پایین است اما اگر تمام صفحه پر است یعنی اعتماد به نفس او خوب است .

آدمک در صورتیکه کودک نگوید پدر و مادرم است نمادی از خود کودک است . آدمکی که دهان باز دارد یعنی کودک پرخاشگر است . آدمکی که گوش ندارد دو معنا دارد یا کودک خودش را حرف گوش کن نمی داند یا گوشی برای شنیدن حرفهایش نمی یابد.

رنگ سرد نماد آرامش ، رنگ گرم نماد هیجانات و حتی تنفر، نارنجی رنگ عشق و محبت و زرد و قرمز نشان تنفراست . سفید رنگ خنثی ، پاکی و سیاه نماد نیستی است . همین طور بنفش و خاکستری نشان ترس است .

اگر بچه ای نقاشی نمی کشد معمولا" یا خودمان با آموزش بی مورد اعتماد به نفس او را از بین برده ایم یا کاهش تمرکز و توجه دارد .

گاهی برای بچه ها رنگ انگشتی بخرید و از آنها بخواهید تا روی کاشی های حمام نقاشی کنند . از کتابهای رنگ آمیزی استفاده نکنید بلکه دفتر نقاشی به دستش بدهید تا خودش نقاشی بکشد.

در آخر با توجه به گستردگی مطالب در این خصوص تنها به نمونه هایی دیگر از نمادها در نقاشی کودکان می پردازیم:

اگر در نقاشی کودک خطوط کم رنگ باشد یعنی کودک دچار کاهش تمرکز است و اگر خطوط با فشار و محکمی خاصی همراه باشد نشان از وجود نوعی مشکل و درگیری ذهنی کودک است .

پشت بام نشان دهنده قلمروی فکری کودک است . پنجره کوچک و بسته نشان از درون گرایی و راز داری اوست . پنجره مزین به گل و پرده نشان از خوشبینی او به زندگی است . کوه منحنی نماد عشق و عاطفه و کوه نوک تیز نماد مشکلی در زندگی است .

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۰۳
سیده طهورا آل طاها

نقاشی کودک

نظرات  (۲۹)

۱۵ تیر ۹۶ ، ۱۸:۴۹ فاطمه خانوم
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
سلام ***** ******* *** *** *** ****** ** *** **** ***** **************** *** ********* ** ** ***** **** ****** ** **** **** ***** ****** *** **** * **** ****** ********* ***** ****** ** ******* ******* ******* **** ****** ****** ******** *** **** **** ******* **** **** ****** ****** *** ***** ***** ***** ***** **** ***** ******* ** **** *** ******* *** ******** ***** ******* ** ******* ***** *********** *** ***** *** **** ***** **** **** ******* ** ***** **** **** ** ***** *** ******* ***** *** *** **** ****** *** ***** ***** **** *********** ****** ********* ** *** **** **** *** **** **** ****** ** ***** ************** ** ***** ******* ***** *** ******* ** **** ** *** *** *** ******** ** *** ***** **** ** *** ****** ** **** ****** ************ ** ****** *** ******* **** ****** **** ******* ***** **** * **** *** ***** ***** **** ** *********** ** ***** *** *** ** *** *** *** ****** **** **** ******** ** *********************** ** ******** ******** **** ***** *****
پاسخ:
سلام به روی ماهت. الحمدالله. خوش خبر باشی. برید با هم دیگه بسازید. قدر در کنار هم بودنتون رو بدونید. 
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است

**** * **** ***** ** ***** **** ******

**** ****** ***** **** *****

****** ***** ** ** ***** ***** ******* *** *** ** **** **** **** *** *** * ****** *** ***** *** * *** *********** ***** ** *** ** ** ***** ***** ***** *** ****** ** ****** ****** ****** *** * **** **** **** * *** ** **** *** ******* ** *****

*** **** ***** ****** ** ** **** ** *** *** **** ***** ** *** ** **** ****** **** ****** ***** *** **** ***** ******* ** **** *****

 *** ***** ******** **** **** ***** *****

پاسخ:
سلام گلم.خواهرجان گرفتن این وام اصلا مشکل داره. بازم البته برای اطمینان بیشتر با دفتر مرجعتون تماس بگیرید ولی این وام به اسم وام مسکن داره داده میشه نمی تونید به مصرف دیگه ای برسونید. 
شما خیلی راحت ولی با آرامش بگید نمی تونید این کار رو بکنید. ایشون حق نداره شما رو مجبور کنه. 
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است

ب* **** * *** ****

**** **** ** ***** ** *** ****** ***** **** ***** 

** ****** **** * ***** *** **** **** **** **** *** ******* ***** **** ****** ** **** ** *** **** *** ** ***** ** *** *** *** **** ***** *** *** ** **** ** **** ****** *** **** **** ***** ***** ****** ****** ** ****** * ****** ***** ****** *** * ** **** ***** *** ***** ** *** **** **** ***** *** **** **** **** ***** **** ****** **** * ****** ****** ** ** ***** ** ***** ***** ** *** *** ** ******** ***** *** ** *** **** *** * **** *** ***** ** **** ***** ** ****** **** ****  

** **** * ****** ***

پاسخ:
سلام عزیزم. در اولین قدم قبل از اقدام به تهیه وام مسکن با دفتر مرجعتون تماس بگیرید و از صحت وامی که می گیرید با توجه به سود بالای آن و حساسیت مراجع روی وام های اینچنینی ٬مطلع شوید.
درببینید عزیزم. شما تازه چند ماه هست که از دوران عقدتون میگذره شاید شناخت شما از ایشون آنقدر بالا نباشه که زیر بار چنین مسوولیت سنگینی بروید . از طرفی تصمیم نهایی به عهده شماست و من نمی تونم در اینباره بجای شما تصمیم بگیرم. شما خودتون می دونید که اگر ایشون نتونن از عهده وام بربیان مسولیت پرداخت قسط ها با شماست. اگر قرار شد شما ضمانت کنید لااقل سه دانگ خانه به نام شما باشه. البته نمی دونم با مقررات بانک همخوانی داره یا نه. 
در ضمن ایشون حق ندارند شما رو به انجام این کار وادار کنند شما بهتره با آرامش موضوع رو حل کنید .
سلام ،عزیزم به نظر شما ازدواج 2 نفر که خواستگاریشون از طریق سنتی باشه و البته کاملا مذهبی باشن و در بیشتر موارد هم کفو باشن ولی دختر خانم 26 ساله و آقا پسر 24 باشه مشکلی ایجاد میکنه؟ 
پاسخ:
سلام عزیزم. ببینید بعضی از مشاوران روی تفاوت سنی چند ساله و کوچکتر بودن دختر تاکید دارن و دلایلی دارن که منطقی هم هست. مثلا زودتر شکسته شدن دختر از لحاظ بدنی و چهره. بحث باروری که دختر زودتر دچار ناتوانی میشه. بحث درک عقلانی دختر که قاعدتا زودتر به بلوغ فکری و عقلی میرسه لذا تحمل و صبر آزمون و خطای پسر رو نداره بنابراین قدرت مدیریتی مرد رو زیر سوال میبره و باعث ایجاد تنش میشه . همه از  دلایلی هست که آنها با این شکل وصلت مخالف باشند اما در مقابل مشاورانی هستند که معتقدند این یه قانون کلی نیست که مشمول همه دخترها و پسرهای در شرف ازدواج بشه. معتقدند شرایط فیزیکی و جسمی و روحی افراد با هم متفاوته اگر دختر بیکی دو سال بزرگتر باشه اما فیزیک چهره اش ظریف باشه و اندامش هم طوری باشه که نسبت به خطوط چهره و اندام پسر ظریفتر باشه مشکل از نظر چهره حل هست. یا اگر با بررسی های مشاوره ای مشخص بشه که پسر از لحاظ درک عقلی بالاتره و قدرت مدیریتی خوبی نسبت به دختر داره مشکلی نیست. لذا من به شما توصیه می کنم حتما پیش مشاور خوب برای پیش از ازدواج برید و ببینید ایشون چی میگن و در کنارش خودتون مسائلی رو که گفتم بررسی کنید ببینید وضعیت خودتون در چه شرایطی هست و بعد مجموعا تصمیم بگیرید
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
**** ***** **** * *** ****** ***** ***** **** ** ****** ** ** ***** *** **** *** **** * ******** **** *** ****** ***** ****** * *** *** ****** * **** ***** ****** * **** **** **** ***  
پاسخ:
سلام عزیزم. قطعا انجام این رفتارها در برابر همسر و خصوصا بچه ها کار خلاف ادب اجتماعی هست. احتمالا ریشه در فرهنگ و نوع روابط اجتماعی داره که فرد در خانواده با اون بزرگ شده و الان به اسم اینکه مگه چه اشکالی داره؟یا توی خونه ام می خوام راحت باشم یا بهانه های پیش پا افتاده ی دیگه ٬آنرا انجام میده. شاید هم به محیط کاری که توش هست یا دوستان و همکارانی که بیشتر با آنها ارتباط داره ٬برگرده. متاسفانه محیط های کاری نامناسب و دوستان و معاشران نادرست روی خلق فرهنگ های نامناسب در افراد تاثیر بسزایی دارند. این وسط دعوا کردن و مشاجره کلامی راه انداختن ممکنه فرد رو به نوعی لجبازی واداره بنابراین به نظر میرسه برای تعدیل این مشکل بهتره در وهله اول محترمانه اما جدی بهشون توضیح بدید که از رفتارش ناراحت می شوید و عادت به تکرار این رفتار خصوصا جلوی بچه ها ابدا کار درستی نیست و علاوه بر آموزش یک عادت زشت و خلاف ادب ٬ حیا را کم می کند . اگر موضوع حل شد که هیچ اما اگر تداوم داشت بهترین کار از طرف شما اینه که خودتون مبادی آداب باشید . خودتان چهارچوب اخلاقی داشته باشید و آنرا رعایت کنید مثلا موقع دعوا مراقب نوع گفتارتان باشید و کلام ناپسند از دهانتان خارج نشود و نسبت به رفتار زشت و نامناسب همسرتان کاملا جدی برخورد کنید. بدون لبخند. بدون اعتراض کلامی . کافیه خطوط چهره شما و نوع نگاه سرد و ناراحت شما نشان بده برخلاف تصور ایشون٬کار ایشان از طرف  شما ناپسند و غیرقابل قبول و پذیرش هست. 
رعایت ادب از طرف شما از یک سو و نشان دادن ناراحتی تون با رفتار از سوی دیگر می تونه به مرور زمان این مشکل رو حل کنه.دهرچند باید بپذیرید که ترک عادت کار راحتی نیست
سلام، ممنون از مطالب خیلی مفیدتون. ازتون یه راهنمایی می خواستم. بنده برای ازدواج، اولویتم این است که همسرم خانه دار باشد. در واقع از فضیلت های خانه داری در اسلام بسیار شنیده ام. ولی خواهرم که خانه دار است، بنا به تجربه اش میگه خانه داری تنها زمانی که بچه ها کوچکند خوبه ولی بعدش که می روند مدرسه، همسرت توی خونه حوصله اش سر میره و افسرده میشه. بهم میگه حداقل همسر معلم بگیرم که نسبت به اغلب شغل های دیگه برای زن مناسب تره و هم اینکه در شرایط اقتصادی کمک خرجم باشه. پدر و مادرم را بسیار ترغیب میکنه که برایم همسر معلم پیدا کنند. به تردید افتاده ام. نگرانم که اگر از خواسته ام کوتاه بیایم و همسر معلم را انتخاب کنم، در تربیت فرزندان، همسرم نتواند آنطور که باید و شاید وقت مناسبی بگذارد. 
پاسخ:
برادر بزرگوار باسلام. اینکه تصمیم گرفتید همسر خانه دار داشته باشید حقیقتا قابل تقدیر هست. خانم خانه دار بخاطر فرصت بیشتری که برای رسیدگی به امورات خانه و همسر و فرزندش دارد از نظر جسمی سالمتر هست و دیرتر از یک خانم شاغل شکسته و ناتوان میشه. در کنارش قاعدتا به لحاظ روحی و عصبی سالمتر خواهد ماند. این مساله به خلقتش برمی گرده. خداوند خلقت زن را لطیف و ریحانه قرار داره و وظیفه کار و معاش بیرون را از روی دوش او برداشته. توجه شما روی خانه دار بودن همسرتون میزان علاقه شما به همسرتون رو نشان میدهد همینطور نشان دهنده غیرت مقدس شما در عدم ارتباط ناموس تان با نامحرم و همچنین اقتدار مردانه و اعتماد به نفس خوب و قدرت مدیریتی مناسب مالی می باشد . همین جا به همه دخترخانم های در شرف ازدواج عرض می کنم ٬اصرار به شاغل بودن همسر آینده از طرف مرد در واقع یک امتیاز منفی برای اوست نه نشان دهنده باکلاس و بافرهنگ و امروزی بودن مرد. در واقع مردی که دنبال زن شاغل باشه باید با دقت بررسی بشه.
برگردیم به موضوع اصلی... با تمام این اوصاف تاکید بر عدم اشتغال زن به معنی بیکار بودن او در خانه نباید باشه. شما می تونید همسری رو انتخاب کنید که تحصیل کرده باشه و در جهت ارتقای درجه تحصیلی خودش تلاش کنه. این تلاش ممکنه در حوزه های مختلف باشه. می تونه در حوزه علمی باشه یا حوزوی یا هنری یا ورزشی یا هر کار خوب و مثبت دیگری که در جهت ارتقای سطح زندگی باشه. تمام حوزه های اشتغال هم فقط به بیرون از منزل خلاصه نمیشه خیلی از خانمها هستند که در محیط خانه با توجه به سطح علمی یا هنری که دارن ٬شاغل محسوب میشوند. خیلی از کارها در حوزه های مختلف هست که در حریم خانه انجام میشه و مشکلی هم نیست. کافیه شما همسری رو انتخاب کنید که مدیریت وقت و زمان داشته باشه . خانه دار بودن به معنی بیکار نشستن و وقت تلف کردن نیست. اگر خانمی اهل ارتقای علمی یا هنری باشه با مدیریت زمان زیر سایه خانه داری می تونه ٬مدیریت خوبی داشته باشه.
در کنار همه اینها شغل هایی هستند که برای خانمها خوبه . مثل معلمی . البته فراموش نکنید که این شغل با وجود تقدسی که داره خانمی رو می طلبه که اعصاب و روحیه قوی داشته باشه. توجه داشته باشید یک معلم بهترین و بیشترین زمانش را صرف سروکله زدن با دانش آموزان از سطوح مختلف علمی و فرهنگی می کنه و زمانی به منزل می آید که فکر و ذهن و روان و حتی جسم اون نیاز به استراحت جدی داره . همیتطور شاخه های وسیع پزشکی هم شامل همین قاعده میشه. 
خواهر شما باید بررسی بشه که در چه شرایطی و با چه سطح از توان مدیریت زمانی و علمی هستند که چنین دیدگاهی دارند.
شما هم باید روی انتخابی که می کنید دقت کتید . نظر بنده این هست که روی اشتغال یا عدم اشتغال اصرار نکنید ‌ روی خصوصیات اعتقادی و فرهنگی و اخلاقی تمرکز کنید و انتخاب کنید اگر انتخاب شما یک دخترخانم شاغل بود شرط کنید که اشتغال ایشون تنها تا زمانی به قوت خودش باقی باشه که به شغل اصلی اش که همسرداری و تربیت فرزند و البته سلامتی خودش لطمه نزنه در غیر اینصورت ممکنه بحث اشتغال ایشون در روند زندگی منتفی بشه. اگر انتخاب شما یک دختر خانم خانه دار بود شرط کنید که اهل ارتقای سطح فکری خودشون باشند مثل شرکت در کلاسهای تربیت فرزند یا همسرداری که بسیار برای زتدگی شون موثر هست یا حوزه های دیگه. 
این به توان انتخاب و البته اقتدار و مدیریت شما برمی گرده.موفق باشید
خواستگارم هستن  سه نفر از کسایی که تحقیق کردیم گفتن از نظر اخلاقی هیچ مشکلی نداره فقط ولخرجه. درامدش هم خوبه
پاسخ:
عزیزم ولخرج بودن تعریفش از نظر افراد مختلف متفاوته اما چیزی نیست که نشه کنترلش کرد یا تغییرش داد اما مثل هر ترک عادت دیگه ای نیاز به ممارست و تلاش داره . البته می دونید که خودش هم باید نیاز به تغییر رو حس کنه.  
سلام
خصوصیت ولخرج بودن برای یک مرد بد هست؟ میشه کنترل کرد یا تغییر داد این ویژگی رو؟
پاسخ:
سلام عزیزم. تعریف شما از ولخرجی چیه؟
منظورتون از اینکه همسرتون ولخرج هست چیه؟چکار می کنه که شما رفتارش رو به ولخرجی تعبیر می کنید؟
از چه زمانی اینطور شدند از قبل ازدواج یا بعد ازدواج یا مثلا بعد از دوستی با کسی یا کسانی ؟
وضعیت مالی اش قبل از ولخرج بودن و بعد از ولخرج شدن چطور بوده؟
بسیار عالی
اما فک می کنم همیشه اینطور نیست و این نمادها صادق نیستند
باید فضای فکری کودک را شناخت بعد تفسیر کرد
مثلا پسرم به خاطر علاقه خاصش به حیوانات فقط اونها رو میکشه و بیشتر هم تخیلی رسم میکنه
پاسخ:
فرزند شما کاملا طبیعی نقاشی می کشه و ابدا مساله ای نیست. ان شاالله سلامت و عاقبت بخیر باشه.
این نمادها در واقع نتیجه تحقیقات گسترده در زمینه روانشناسی رنگ ها و نقاشی و خطوط در کودکان هست. مشابه این نمادها را در بزرگسالان هم داریم که البته ابعاد آن متفاوت هست تحت عنوان روانشناسی خط.
ضمن اینکه به طور آماری و بصورت فراگیر و نه همه گیر٬این نمادها درست هستند اما باید اعتراف کرد شما تا حدی درست می فرمایید. خدمت یکی از دوستان هم اینجا عرض کردم که گاهی فضای ذهنی بچه ها چنان ما را به بازی می گیرد که دانش مان را به چالش می کشد. ان شاالله اگر عمری بود در این رابطه هم پستی خواهم گذاشت هر چند جنبه طنز دارد اما نوعی تایید کلام شماست.
سلام
ذکر یا دعایی برای بیرون رفتن مهر کسی که قبلا عاشقش بودم و نشده ازدواج کنیم از دلم وجودداره؟
دختر معتقد به مسایل مذهبی هستم
پاسخ:
سلام عزیزم . تقوا داشته باشید. آنقدر وقتتان را پر کنید که حداقل زمان برای ذهن آزاد داشته باشید . ورزش کنید. هنر بیاموزید خصوصا بافتنی.
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
**** ******** **** *** *** ** *** ****** ** ******** ** ****** ***** **** ** ** ******* **** * ***** * ***** ******* *** ** **** ***** ***** *** **** * ****** ***** **** ** **** ***** ******** ** ** **** ***** ******** ** *** **** ***** ** **** **** ** ****** ***** *** **** ** ****** ****** *** *** ***** ***** *** *** ***** ** **** ********** ** *** ** *** **** ******* *** * ****** ** ***** * ***** ** *** *** *** * ** ** *** ******* **** **** * ** *** **** *** **** ***** ** ** **** ********* ** ****** ****** *** * ** ****** **** ***** **** ***** *** ********* **** *** **** ** ****** **** * ** ****** ** *** ****** ******* ** *** *** ** ** *** **** ***** ** **** **** ********* ****** **** **** * ***** ** *** **** *ل.
پاسخ:
سلام گلم. ببینید درست یا نادرست شما تصمیمی رو گرفتید. قصد شما اصلا کفران نعمت نبوده فقط کاری رو کردید که در آنزمان فکر می کردید بهترین کار هست. شاید اشتباه کردید شاید هم نه. هر چه هست الان از آن مساله سالها گذشته ایشون ازدواج کردند شما هم بهتره به زندگی تون برسید . تنها کاری که می تونید بکنید اینه که دیگه هیچ وقت عجولانه در هیچ موردی تصمیم ناگهانی نگیرید‌ . الان تقوا رو در نظر بگیرید که الحمدلله اهلش هستید. صبور باشید. زیاد دعای یستشیر بخوانید. همین طور حدیث کسا و دعای توسل . ان شاالله که خیری در این مساله باشه
سلام زهرای من  بیشتر شکلهای نقاشی رو دوست داره رنگین کمانی رنگ کنه یعنی اگر یه حوله رو بخواد رنگ بزنه از همه ی رنگا به صورت لایه لایه استفاده میکنه
پاسخ:
سلام عزیزم. خوبه. اشکالی نداره
سلام طهورا بانو جان ،به نظرتون اگر یکی در اثر نادانی قدر یکی از نعمتای خدا رو ندونه و از دست بره جوری که دیگه قابل برگشت نباشه باید چکار کنه؟
پاسخ:
سلام عزیزم. نمی دونم در مورد دقیقا چه موردی صحبت کنید اما توبه کنید و راضی باشید
۰۸ تیر ۹۶ ، ۰۱:۱۸ فرزند انقلاب
بسیار مفید...
استفاده کردیم
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
***** **** ***** ** *******
** ***** **** ***** * *** *** *** *** *****
***** ** ** ** ****** **** **** * ***** * **** *** ** ** *** ***
****** **** * *** ** * ***** **** ** **** **** * **** ** ****** **** ** **** **** * 
****** ***** **** ***** **** **** **** ** **** **** *** * ***** **** ** *** ** *** *** *** *** *** *** ***** **** * ***** ***** **** **** * ** ***** ***
** *** *** *** *** ** **** **** ****** ******* * *** **** ***** ** ** *** **** *** *** ****** ** *******
***** *** **** *** **** **** *** ***** * **** *** ** * *** ** *****
*** **** ****
* * **** **** *  **** * ****** * ***** ***** ** ***** *** ***** **** * ** **** *** ****** * **** ****** ***** ** ************ * *** ***** *** *** ** *** ** ***** * * ****** * *** ** ***** ****** *** ***** ***** **** ** **** *** *** ****** **** *** **** ***** ** **** **** *** *****
***** **** * **** **** **** **** **
*** ***** ** **** **** ******
پاسخ:
شما همینکه از کارت پشیمونی و دیگه برگشت نمی کنی یعنی توبه. همین کارایی که داری می کنی یعنی توبه. لازم نیست کار خاصی بکنی.
آفرین و احسنت به شما که اینقدر عاقلی. 
در مورد تحقیق هم کلا بی خیال شو. اصلا معلوم نیست واقعا راست گفته یا نه. ولش کن. اگر هم راست گفته باشه شما اون کسی که در موردتون دروغ گفته واگذار کنید به حضرت ابوالفضل . دیگه پیگیری نکن. مشغول زندگی ات باش عزیز دلم‌
سلام عزیز. ممنون از پست های مفیدتون . پسرکوچیکم که س.5 سالشه از مداد رنگی یا مداد شمعی مشکی برای نقاشی استفاده میکنه . حتی خمیر بازی مشکی انتخاب میکنه و اگه نباشه قهوه ای. خیلی ناراحتم . بنظرتون افسرده س؟ اینم بگم که یه داداش کوچیک چند ماهه داره که وقت و توجه زیادی از من میگیره .

پاسخ:
سلام عزیزم. خواهش می کنم. به همین راحتی نمی شه نظر داد اما احتمالا مشکلی در کار است. خصوصا با توجه به حضور فرزند کوچیکتون 
نمیدونم شاید مادرش فکر میکنه که اگه الان یاد نگیره بعدا هم علاقه ای به یادگیری نشون نده. منم میخوام بهش بگم که اشتباه فکر میکنه
حتی دیدم که به پسرش میگفت الان هم سن های تو کلی شعر و سوره بلدن ولی تو هنوز یه سوره یا یه شعر ساده هم بلد نیستی!!!
پاسخ:
مادر ایشون اشتباه می کنه که این حرف رو به بچه میگه اما همانطور که قبلا عرض کردم می تونه برای تشخیص هوش فرزندش اقدام کنه
طهورا خانم اینم بگم
ن من ن اون پسر اهل دوستی و اینا نیستیم از اولش برا ازدواج حرف زدیم باهم از اولش ملاکمون خدا بود و اهل بیت
اگه اهل دوستی بودیم انقدر دلم نمیسوخت
پاسخ:
از اولش اشتباه رفتی. از همون اول شیطان شما را با استفاده از همین بهانه ها فریب داد و نفس اماره تان هم جلو افتاد. برگرد خواهرم. مطمئن باش اگر ادامه بدهی بازنده این داستان شمایی نه آن آقا. 
اتفاقا دلت بسوزد. دلت برای اینهمه عاطفه و صفای باطن ات بسوزد.
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
**** ***** **** *******
** **** *** ** *** ** ******
****** ****** ***** *** ****** ** ** *** ******* *** * ** *** *** ***** * ***** ***** *** ***** ** ***** ****

***** *** ******* *** ** ******* *** *** ******** *** *** ** * ** *** **** **** ** **** *** ****** ** ******* *** ***** ***** ** ***** ** *** ** * **** ** ***** ****** **** ** * *** *** ** **** ***** ***** *** * **** ******** ** ***** ** *** ** ** ** ******* *** * ***** ** **** ****** ****** *** ** **** ***** ***** * ***** ** **** ****** ******* *** **** ****** * ***** **** **** ** **** *** ***** ******* *** ** **** ***** **** *** ********
*** *** ** **** ***** *** ***** ***** * **** **** ** ** ******* *** ***** ***** ***** ** *** **** *** **** *** *
*** ***** ** ** *** ***** *** **** ***** **** ******* **** **** *** * *** ** ** ***** *** ***** **** * **** *** **** ** ***** * **** **** **** **** * ***** *** ***** ***** **** **** ***** *** *** * **** ** ****** ***** * *** ****** * ** ** ** **** **** ***** *** * ** ** ****** ** * ***** **** *** ****** *** ***** *** ****
** ***** **** ****** ****** *** ****** **** **** ***** *** **** ** ****** * ** *** **** **** ***** *** **** ******* ** **** ** ******* ***** * * **** ** ****** *** *** ******* **** ** * * *** **** **** **** ******* ******* ** ***** ***** **** * ******* * *** **** ** ** ***** *** ****** **** * ******** ** ** ** * ****** * ***** ** ******** **** ***** *** * ****  ** **** ** ***** ****** ****** ** ***** **** ***** ***** *** ** **** ** ******** * *** ******* ***** ******* *** **** ******** * **** *** ***** ***** * ***** * ******** * ** ** **** ******** **** ******* ** *** ** **** ***** * * *** **** ** **** **** ***** ** * ***** **** **** ** **** ***** *** ******** * **** * ** **** *** ***** *** * *** *** *** ***** **** ** ***** * ***** ** **** *** *** **** ****** ****** * **** * **** *** ***** **** ** ***** **** **** ***** ** ****** *** ****** **** ** ****** *** ***** * ***** ** ****** ** **** **** *** ****** ****** *** * ***** *** ****** *
*** **** ** **** * * *** ***** **** * ** ** **** ** *** *** **** **** **** *** * ******* ** *** ***** **** * **** *** ** **** *** **** **** ******* * **** ** ***** *** ****** ** ******* ***** ** ****** ***** **** * **** * ***** *** ***** **** ***** * ******* ***** **** ** **** **** ****** ***** *** *** **** ** ***** *** ** **** **** ***** ** ***** *** *** ***** **** ** **** *** * **** ** * *** ***** **** ** **** *****
** ***** ** *** ***** *** ** ****** ** ****** ** **** ***** **** * *** *** **** ***** **** *** **** ******* ***** *** * *** * ** **** * * *** ** **** **** ***** **** *** ** *** * *** *** **** *** *** ** **** *** **** **** * * *** * ****** **** *** **** *** * **** *** **** **** ****** ***** *** ** ******** * *** **** *** *** *** *** *** * ***** ** ******* *** **** ***** * **** *** ****** ** ***** ***** **** ****** **** * *** *** ***** ***** **** **** *** * *** *** ***** **** *** ** **** *** **** *** **** *** *** **** ** **** ** * *** *** **** ***** *** *** ****** * *** ***** **** *** ******* *** **** * *** ****** ** ** **** ***** *** * ***** ** ****
**** ** ***** *** *** **** * *** ***** *** ****** ** ** * ***** ***** *** ******* **** ******* *** ** *** ****** * **** ****** ****** * ****** **** * ***** ** **** ***
*** **** *** *** ***** **** ** **** *** *** *** ***** ** **** **** ********* *** ** ***** **** **** **** ****** **** **** ** ** **** * ****** ** ***** ** ** *** *** **** * ****** **** ******* * ****** ** ****** ****
*** ***** **** ** ** *** **** ***** * ***** ** **** *** ***** * ****** ****** ***** *** **** * *** * **** * ***** * *** * ****** * ***** * ** * ******
** ** *** *** **** ******* ***** *** ***** * ***** *** * ****** **** **** ** ***** ** ***** ** **** ** *** *** * ***** ** ***
*** **** **** **** *** ***** * *** *** ** ** ****** * *** ***** * *** ******* ***
****** ****** ** * ******

پاسخ:
سلام عزیزم. همان طور که خودتون هم فرمودید کلا مسیر را اشتباه رفتید . از هر جهت و از تمام ابعاد اشتباه کردید‌ . ارتباط مجازی هرگز نمی تواند میزان درستی برای تشخیص یک انتخاب خوب برای کسی باشد . متاسفانه اغلب باور این مساله برای شما و امثالهم کار سخت و حتی غیر ممکن است. جدای از این مساله شما مرتکب یک اشتباه بزرگ دیگر هم شده ایداگر.... خانواده و خصوصا پدر شما از این رابطه مجازی بی اطلاع باشد. در این خصوص اگر پدر شما علاوه بر بی اطلاعی٬به این رابطه راضی هم نبوده باشند برای شما مساوی میشود با فعل حرام.
پدر شما بر شما ولایت دارد اگر بدون اذن ایشان این کار را کرده باشید تمام صحبت های شما با این آقا حرام بوده است. 
اگر پدرتان را درجریان نگذاشته بودید الان هم لازم نیست چیزی بگید اما حتما توبه کنید و دیگه ابدا تکرار نکنید. اصلا هم برای ایت ازدواج تلاش نکنید چون این وصلت به صلاح شما و ایشان نیست. قطعا شنیدن این مساله برای شما سخته اما بهتره هر چه سریعتر و بی رودربایستی این مطلب رو یکی بهتون بگه. این دست زندگی ها همواره توام با ظن و شک همراه خواهد بود و حتی اگر با دوام نسبی نیز همراه باشد پیوسته آشفتگی و بی سامانی و تنش مهمان همیشگی زندگی تان خواهد بود.
اینها را عرض کردم تا بدانید تنها راه حل عبور از این بحران اول توبه و بعد هم فراموشی است. می دانم سخته اما غیر ممکن نیست. یک عزم جزم می خواهد و یک توکل و یک توسل. شیطان بیرون و درونتان را لعنت کنید و به نام نامی غیرت الله ٬حضرت عباس ٬برای پاکی از این گناه اقدام کنید. در اول گام از فضای مجازی دوری کنید. هر چیزی که وسیله ارتباطی شما با ایشان است را از خودتان دور کنید. این مهمترین قسمت است. در مرحله بعد تمام وقتتان را پر کنید . سعی کن اصلا وقت خالی نداشته باشی. کار هنری یا ورزش بهترین کار است. از بین کارهای هنری خیاطی و بافندگی از همه بهتر است. ورزش هم البته بی نظیر است. کاری کن که شبها کاملا خسته به رختخواب بروی . نباید ابدا به ایشان فکر کنید. ذهن تان را کاملا خالی کنید. برنامه دعای روزانه داشته باشید. روی اعمالتان مراقبت کنید. نمازتان را اول وقت بخوانید. سعی کن حتما تا ۴۰روز مراقبت جدی داشته باشی. یادت باشد این وعده قرآن است که زنان پاک از آن مردان پاک و مردان پاک از آن زنان پاک خواهند بود. فکر کردن شما به ایشان حرام است و زندگی آینده شما را دستخوش تحول نامناسب می کند‌ اگر امروز ذهن تان را از نامحرم پاک نکنید فردا همسری خواهید داشت که ذهنش از نامحرم پاک نیست.
آنچه شما نسبت به این آقا دارید عشق و محبت نیست فقط یک وابستگی است که با مدتی مراقبت از ذهن شما پاک خواهد شد
اگه همیشه ماشین بکشه(تقریبا 90درصد نقاشیهاش ماشینه) خب چیز دیگه ای یاد نمیگیره!! (البته حرف مادرشه)
مادر این پسربچه از اینکه پسرش علاقه ای به یادگیری(مثلا شعر یا قرآن حفظ کردن, پازل حل کردن) نشون نمیده ناراحته و فکر میکنه بچش هوش خوبی نداره. درصورتی که دقتش روی یه چیزایی خیلی خوبه. مثلا انگشت پای دختر من یه ویژگی خاص داره که این پسر همون دقایق اول که دختر من رو دید متوجه شد و دیگران متوجهش نمیشن!! من هم میخوام بهش بگم که زیر هفت سال آموزش دادن درست نیست و بچه باید به حال خودش بازی کنه. میخوام واسه نقاشی هم قانعش کنم که بهش چیزی یاد نده. حالا میخوام بدونم تشویق هم اشکال داره؟

خیلی ممنون از توجهتون
پاسخ:
پسر این خانوم اصلا چرا باید قرآن حفظ کنه؟چرا باید شعر حفظ کنه؟اصلا واقعا لزومی نداره. اگه اینقدر نگران ضریب هوشی بچه هستند مراکز معتبری هست که می تونن بچه رو برای این منظور ببرن تا خیالشون راحت بشه.
میشه این پسر رو تشویق کرد که غیر از ماشین چیزهای دیگه بکشه؟ فقط تشویق, نه آموزش
پاسخ:
چرا؟چه اصراریه خب؟
سلام مجدد

یک پسر 5-6 ساله که اغلب ماشین میکشه. بدون اینکه بهش یاد بدن, جزییاتی از ماشین رو میکشه که من با این سن بهشون دقت نکردم. حتی گاهی تشویقش میکردیم چیزای دیگه بکشه مثلا جنگل, آخر کار یه ماشین هم بهش اضافه میکرد. البته توی اسباب بازی هاش هم ماشینها رو بیشتر دوست داره
پاسخ:
سلام. اگه کسی بهش آموزش ماشین نداده یا موقع کشیدن ماشین تشویقش نکرده باشه و بچه برای جلب توجه بقیه ماشین نکشه٬گمان نکنم مساله ای باشه. با توجه به جنسیت و سنش احتمالا به دلیل علاقه ماشین میکشه .
سلام طهورا جونم 
عیدتون مباااااااااااااااااااااارک خواهری مهربونم 
ان شاء الله بهترینها رو از خدای مهربون عیدی بگیرید 
پاسخ:
سلام عزیزم . عید شما هم مبارک. ان شاالله یه روز بیاد که نماز عید رو به امامت امام زمان بخونیم
سلام گل بانو.
طاعات و عباداتتون قبول و عیدتون مبارک .
خانم جون من یه دختر 12 ساله دارم .
که خیلی معقوله .
فکر میکنم تا امروز تمام تلاشمو کردم برای اینکه اطلاعات اضافی و غیر مفید الکی به دخترم ندم .
اما از حرفای دوست و همنکلاسی و ... نمیشه غافل شد .
دخترم دو سه روز پیش یه سوالی کرد که به نظرم کاملا طبیعی بود که بپرسه و البته به نظر اومد یه چیزایی شنیده .
-چه جوری بچه در شکم مادر قرار میگیره ؟
من براش از سلول اولیه جنین گفتم و تکثیر سلولی و تبدیل شدن به بچه .
اما ایشون گفتن میدونم ولی ابن که میگن تخمک بابا ها با مامانا ترکیب میشه و ژن و ... چه جوری این اتفاق میافتعه ؟
و دیگه اینکه ژن پدر چه جوری به بچه منتقل میشه ؟
چون اون لحظه پسر 4 سالم اونجا بود ،جوابو موکول کردم به وقتی مه من و او باهم تنها بودیم .
اما حالا نمیدونم چی بگم بهش.
لطفا راهنماییم کنید.
پاسخ:
سلام عزیزم.
یکی از اساتید بزرگوار ما در زمینه تربیت فرزند می فرمودند تا می توانید بچه ها را از مسائل جنسی دور نگه دارید تا سلامت باسند و البته دچار بلوغ زود رس نشوند. برای رسیدن به این منظور فقط خانواده مهم نیست بلکه باید مراقب دوستان و گروه همسالان و همکلاسی ها و حتی مدرسه ای که در آن تحصیل می کند باشید. فرزند شما باید آموزش ببیند تا در هر جمعی نباشد و هر کسی رو بعنوان دوست انتخاب نکند.
پرسش اولیه فرزند شما طبیعیه. خیلی از بچه ها کم کم به این سن که برسن این سوال رو می پرسن. بهترین کار در مواجهه با این پرسش اینه که شما اول میزان اطلاعات فرزندتون رو بسنجید بعد بهش در راستای همون اطلاعات٬کاملا عادی اطلاعات بدید.
پاسخ شما خوب بوده اما اینکه دخترتون گفته اینا رو می دونم جای سوال داره. این مهمه که این میزان از اطلاعات رو از کجا گرفته. ضمن اینکه خونسردی تون رو حفظ کنید خیلی عادی و در لفافه ازش بپرسید کی بهش اینا رو گفته. مثلا بهش بگید «نظر خودت در مورد اینکه بچه چطور بوجود اومده چیه؟»وقتی مطالب مربوطه رو که شما در مورد ترکیب ژن و تخمک گفت خیلی معمولی بگید«چه اطلاعات علمی خوبی این اطلاعات خوب رو از کجا بدست آوردی؟اگر به گروه دوستانش اشاره کرد حواستون رو در مورد دوستاش جمع کنید اگه گفت از مدرسه و معلمش گرفته سریع اقدام کنید باتوجه به هدف سند ۲۰۳۰ از کنار این مطلب ساده نگذرید و مراتب اعتراض جدی تون رو به مدرسه اعلام کنید و بگید هیچ تمایلی ندارید که زودتر از موقعی که لازم هست به فرزندتون اطلاعات بدید . اما نکته خطرناکتر وقتی هست که فرزندتون بگه از اینترنت یا اینستا یا تلگرام یا سرچ در اینترنت این اطلاعات رو گرفته. در این صورت جسارتا فقط خودتون رو سرزنش کنید. بلافاصله بدون جلب نظرش این امکانات رو براش محدود کنید و بهش اطمینان بدید که سرچ کردن در اینترنت برای یافتن پاسخ کار غلطیه. بهش بگید سوالاتت رو از من بپرس و مطمئن باش مامان خوشحال میشه که کمکت کنه. بهش بگید بعضی اطلاعات تو اینترنت ممکنه اشتباه باشه اونوقت تواشتباه یاد می گیری . بهش آموزش بدید سوالاتش رو از دوستاش نپرسه بگید اطلاعات دوستانت اندازه اطلاعات خودته نه بیشتر و ممکنه جواب اشتباه بهت بدن.
جوری رفتار کنید تا به شما اعتماد کنه و بهتون دروغ نگه و ازتون نترسه. بدترین سوالش رو هم با آرامش و لبخند جواب بدید. گاهی از قاعده حواس پرتی استفاده کنید وقتی نمی دونید چی بگید برای اینکه زمان بخرید ٬بهش بگید الان فکرم درگیره مطالعه هست یا الان دستم بند هست جوابت رو یکساعت دیگه میدم. بعد توی اون مدت تلاش کنید پاسخ رو جور کنید. یادتون باشه پاسخ شما نباید دور از ذهن و دروغ باشه.یه پاسخ کلی و جمع و جور بدید و بعد ذهنش رو به یه کار دیگه منحرف کنید مثلا بگید عزیزم من سرم شلوغه یه داستان برای برادرت می خونی؟
الان دو تا مورد هست که باید یکی منبع اطلاعاتی دخترتون رو بفهمید و بعد در پاسخ به بخش دوم سوالش میزان اطلاعاتش رو بسنجید.
من البته میزان اطلاعاتش رو نمی دونم اما به طور مثال عرض می کنم خدمتتون می تونید بگید تخمک و ژن در لوله آزمایشگاه و توسط پزشک با هم ترکیب میشن و بعد به وسیله یه تزریق مخصوص به رحم مادرها منتقل میشه.
ممکنه بعد مدتی از شما زایمان طبیعی و سزارین رو بپرسه که در این صورت بفرمایید تا در موردش صحبت کنیم
سلام طهوراجان درخصوص نماز تربیت فرزند من چند جا خوندم حتی تو برنامه سمت خدا که رکعت اول حمد وسوره قدر ورکعت دوم حمد وسوره کوثر ولی در یکی از کامنتها متوجه شدم شما نوشته اید رکعت دوم حمد وسوره نصر ...خواستم ببینم کدوم بهتر هست آیا میشه این نماز رو به همین شکل برا والدین درحال حیات خوند.ممنون
پاسخ:
سلام . ما این دستور نماز رو به این شیوه از استاد اخلاقمون گرفتیم . شما هر کدام رو که صلاح می دونید رو انجام بدید. یادمه یه عزیز دیگه هم خیلی وقت پیش این مطلب رو اینجا گفته بود.
برای والدین ؟ نمی دونم . گمان نکنم 
سلام

یعنی 2ونیم تا 4 سالگی هیچ کمکی به بچه نشه و بذاریم خودش یاد بگیره؟

اینکه بچه ها اغلب یه چیز خاص میکشن دلیلش چی میتونه باشه؟ مثلا فقط ماشین یا فقط خونه یا آدم, یا اینکه محور اصلی نقاشی یه چیز باشه
پاسخ:
سلام 
بله بگذارید خودش بکشه . اصلا بحث یادگیری نیست تو این سن . 

این بچه چند ساله هست ؟ دختره یا پسر؟ قبلا از داخل خونه یا بیرون از خونه کسی بهش نقاشی یاد داده؟ وقتی اون چیز محوری خاص رو کشیده به دلایلی مثل قشنگی یا هر چیز دیگه مورد تشویق قرار گرفته؟
۰۴ تیر ۹۶ ، ۰۱:۳۶ مامان س و ح
سلام طهوراجونم طاعات و عبادات قبول
سوالم اینه که الان دختر من که کلاس اولش تموم شده هم کلاس نقاشی نفرستم؟خیای نقاشی هاش ماشااللهخوبه زاویه دیدشو خیلی دوست دارم مثلا پارسال یهنقاشی کشبد که من واقعن شکه شدم دو تا خانوم رو در کنار هم حالت رکوع نماز بودند و زاویشون نیمرخ کامل نبود خیلی جالب بود کاش امکانش بود براتون چندتا از عکس هاشو بفرستم تا نظرتون رو بدونم حالا به اصرار خودش تشخیص خانوم هنر مدرسشون(البته دو ساا بیشتره که میگه منو بذار کلاس نقاشی)کلاس نقاشی و سفالگری با دست ثبت نام کردم که دو سه روز دیگه شروع میشه کلاسهاش کلی هم ذوق داره عضو کانون پرورش فکری کودکان شهرخودمون ثبت نام کردم که میره قصه گویی و شعرخوانی و نقاشی و غیره  و هر روز دوتا کتاب میگیره میاره برای ما و داداشش میخوه تو همون جا کلاس نقاشی و سفال هم جداگانه ثبتنام کردیم با این اوصاف نظر شما چیه عزیزم نظرتون برام مهمه واقعن گرچه شهریه کلسهارو هم دادم ولی مهم نیس سلامتی دخترم مهمتره منتظر جوابتون هستم سپاس عزیزم ببخش طولانی شد

پاسخ:
سلام عزیزم. طاعاتتون قبول. عیدتون مبارک.
ان شاالله کوچولوتون موفق باشن. بیشترین حساسیت برای عدم آموزش نقاشی مربوط به زیر ده ٬یازده ساله.ذچون خواهی نخواهی بچه ها بعدش در مدرسه یا از همدیگه الگو می گیرن. و البته بخصوص اساتید میگن زیر ۷سال اصلا آموزش نبینند تا اگه مساله ای بود بشه راحت بهش رسید. شما دیگه الان هزینه رو هم دادین اشکال نداره چون به هرحال دختر شما از مدرسه الگوهای زیادی گرفته و الان کلاس نرفتنش خیلی اثر نداره. اون الان ترکیب رنگها و شکل ها رو یاد گرفته چه کلاس بره چه نره. مدارس و خصوصا پیش دبستانی ها باید یاد بگیرن به بچه ها در این خصوص آزادی عمل بدن و نه آموزش .متاسفانه هیچ کدام حرف حساب را قبول نمی کنن.
کلاسش رو بره. هم نقاشی هم سفالگری .موفق باشه
۰۴ تیر ۹۶ ، ۰۱:۲۲ مـــحـــدثـــه ...
فرض «مک اور» این بود که اندازه نسبی نقاشی با سطح عزت نفس و انرژی شخص رابطه دارد.نقاشی های فوق العاده کوچک و مینیاتور شده انعکاسی است از خودپنداره پایین،افسردگی و فقدان انرژی.نقاشی هایی که اندازه متوسط دارند،نشانگر سطوح بالاتر انرژی و عزت نفس است.اگر نقاشی بیش از اندازه بزرگ باشد،نشانگر تورم یا نخوت جبرانی است که از جمله مشخصه ی سطوح انرژی افراد مانیک یا هذیان خود بزرگ پنداری است.

خطوط ضخیم که با فشار و پررنگ کشیده می شوند ممکن است کوششی برای محافظت دربرابر نیروهای اضطراب انگیز، و برعکس خطوط کمرنگ، نازک و خطوطی که به طور ناقص و با شتاب کشیده می شوند ممکن است نشانه ای از احساس نا امنی و اضطراب باشد.

خانه
ممکن است به عنوان نماد خود تلقی کرد که در آن بخش های مختلف خانه نماینده ی جنبه های مختلف خود است(بام به عنوان زندگی تخیلی و در و پنجره ها به عنوان روابط نزدیک میان فردی).خانه همچنین ممکن است معرف بدن باش.به علاوه خانه معمولا جایی است که در آن مهر و نوازش و احساس امنیت وجود دارد.بنابراین ممکن است نشانگر نگرش مراجع به این خصایص و همچنین نگرش وی نسبت به زندگی در خانه به طور کلی باشد.

دیوارها نشان گر درجه نیرومندی خود است.
دیوارهای فرو ریخته و فاقد یکپارچگی ممکن است از هم پاشیدگی شخصیت را منعکس کندمحکم کاری افراطی در کشیدن دیوارها احتمالا نشانگر ترس از هم پاشیدگی است  که در آن فرد برای فراهم کردن امکان پشتیبانی به محافظت اضافی نیازمند است و دیوارهای شفاف«اگرچه در نقاشی های کودکان خردسال زیاد دیده می شود»ممکن است نشان دهنده ضعف در آزمایش واقعیت باشد.

در و پنجره های کوچک و در و پنجره هایی که با میله های آهنی محصور شده اند نشانگر آن است که شخص ممکن است کم رو ، منزوی و غیر قابل دسترس بوده و احتمالا بد گمان و یا حتی خصومت گر باشد.اگر خانه به کلی فاقد در و پنجره باشد این مسدله شدید تر می شود.در باز و وجود پنجره های زیاد ممکن است نشانه ای از نیاز شدید فرد به تماس و ارتباط با دیگران باشد.اما، اگر در شاخص های باز بودن در و پنجره ها افراط شود ، ممکن است به شدت وابسته باشد.
پنجره های خیلی بزرگ به ویژه در اتاق خواب و حمام نشانه ای از گرایش به خودنمایی یا عورت نمایی است.فقدان پنجره ها در آزمون«HTP» همراه با چند ویژگی دیگر ازجمله سر بزرگ،حذف پاها،و تصویر های فوق العاده هندسی ، اغلب در نقاشی کودکانی که با آن ها بد رفتاری شده یا مورد بهره کشی قرار گرفته اند مشاهده شده است.

دودکش ممکن است به قابلیت دستیابی و گرمی شخص ، یا به درجه احساس قدرت و مردانگی وی مربوط باشد.فقدان دودکش نشانگر نافعالی  یا نشانه ی فقدان جو گرم روانی در زندگی خانوادگی شخص است.در حالی که نشان دادن دود به اندازه ی معمول از جو عاطفی گرم خانه حکایت میکند، دود فوق العاده زیاد نشانگر تنش درونی ، پرخاشگری بازداری شده، آشفتگی هیجانی و تعارض است.اما در تفسیر دودکش ها باید عوامل سوگیری مانند موقعیت جغرافیایی «مثلا مناطق گرمسیری و...» و فصل «تابستان در برابر زمستان مدنظر قرار گیرد.

مک اور چنین فرض کرد که تاکید بر دهان ، یا نشانه ای از شخصیت نارس با مشخصات دهانی،و یا پرخاشگری کلامی است.
گرچه بین تاکید بر دهان و شخصیت نارس و شحصیت دهانی از طریق پژوهش رابطه ای به دست نیامده است، بر اساس برخی شواهد موجود نشان دادن دندان ها در طول شکاف دهان نشانه ای از پرخاشگری کلامی «اما نه فیزیکی» است.

در آزمون «HTPیا همان خانه درخت آدم» بر اساس یک فرضیه خانه درخت و شخص به عنوان جنبه های مختلف خود تلقی می شوند.
درخت  بیشتر با نمو ، رشد ، سرزندگی و نیروی حیاصی شخص ارتباط دارد شخصی که در تصویر نشان داده می شود،معرف یا بیانگر مستقیم تری از خود است، اما اندازه و نزدیکی شخص در ارتباط با خانه و درخت«اگر هر سه تصویر روی یک صفحه کشیده شده باشند»، چگونگی ارتباط جنبه های مختلف خود نسبت به یکدیگر آشکار میشود. برای مثال ، به هم چسبیدن این سه تصویر ممکن است نشانگر آن باشد که جدا کردن جنبه های مختلف زندگی برای مراجع دشوار است.
«تفسیر خانه هم که در بالا ذکر کردم».
در دیدگاه مشابه دیگر چنین فرض می شود که خانه نماینده ی مادر و درخت نماینده ی پدر است.بنابراین جای قرار گرفتن تصویر شخص«خود» ممکن است نشان دهد که مراجع تا چه اندازه به یکی از والدین و یا هر دوی آنان احساس نزدیکی می کند.

تمامی این نوشته ها برگرفته از کتاب«راهنمای سنجش روانی از گری گراث مارنات با ترجمه ی دکتر حسن پاشا شریفی و دکتر محمد رضا نیکخو» می باشد.
.
جسارت من رو ببخشید طهورا جان ، قطعا شما به این مسائل از من آگاه ترید ، اما صرفا در جهت تکمیل صحبت هاتون گفتم بد نیست این اطلاعات رو بدم.

التماس دعا
پاسخ:
سلام . اختیار دارین . استفاده کردیم . دنیای نقاشی بچه ها بسیار عمیق و وسیع هست . خیلی ها تفسیرهای خاص تری دارن . 
اما یه چیزی بهتون بگم درگوشی ... گاهی واقعا توی دنیای بچه ها موضوع به این پیچیدگی هایی که ما تصور می کنیم نیست واقعا خنده داره که بهتون بگم من با بچه هایی طرف بودم زیر شش سال که همچین ما آدم بزرگا رو سر انگشتشون می چرخوندن . حالا این کامنت شما باعث شد من یاد یه خاطره بیفتم که حتما اگه عمری برام موند یه روز در قالب یه پست می ذارم همه بخندیم .
اون وقت می فهمیم که ماجرا گاهی به پیچیدگی اون چیزی که ما تصور می کنیم نیست . البته فقط گاهی ...
ای جانم :)
خدا کنه همه بچه ها کودکی شان را با همان دنیای شیرین خودشان و به دور از چارچوب های قوانین بزرگترها بگذرانند؛ صاف و ساده و پر از زندگی
خدا کنه نقاشی هیچ کودکی خانه دو در نداشته باشه

پاسخ:
دعای قشنگی بود. قشنگترش اینکه خدا کنه هیچ کودکی بی خانمان نشه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">