فرازونشیب زندگی طلبگی ما(همنفس طلبه)

هم قدم تا خدا آباد

همنفس طلبه

طبقه بندی موضوعی

از 7 تا 14 سالگی (2)

پنجشنبه, ۷ خرداد ۱۳۹۴، ۰۳:۱۵ ب.ظ

- در این مقطع سنی به بچه ها مسئولیت بدهید و در صورتیکه مسئولیت پذیر هستند ، آنها را تشویق نمایید و مورد محبت قرار دهید . مثلا" اگر در خانه با فرزند پسری مواجه هستید که مسئولیت خرید نان در منزل را به عهده دارد بعد از خرید نان به او بگویید : آفرین پسرم اگر شما نان نمی گرفتی ما نان نداشتیم . در واقع با این عمل هم او را به انجام مسئولیتش تشویق می کنید و هم به او حس تاثیرگذار بودن و اعتماد به نفس می دهید. 

- یادمان باشد که در خانواده ، پسر یا دختر بودن مطرح نیست . اول یا دومی بودن مطرح نیست ، آنچه مهم است اینست که بزرگتر باید به کوچکتر محبت کند و کوچکتر باید به بزرگتر احترام بگذارد. 

* خانم مصطفوی دختر امام در خاطراتشان نقل می کردند: من بزرگتر از مرحوم احمد آقا بودم . (ما اینجور تربیت شده بودیم که کوچکتر باید به بزرگتر احترام بگذارد.) وقتی وارد اتاق شدم ، احمد آقا کنار امام روی کاناپه دو نفره نشسته بود؛ به محض ورودم به اتاق با اینکه احمد آقا همه کاره امام بودند از جای خود بلند شدند و پایین پای امام روی زمین نشستند و من کنار امام روی کاناپه نشستم. 

- به خاطر داشته باشید که پسران امروز شما قرار است مردان بزرگ فردا شوند . آنها باید فن مدیریت خانه و خانواده را از منزل پدری بیاموزند. اغلب پسران ما بعد از ازدواج دچار چالش بزرگی بنام عدم توانایی اداره خانواده می شوند. پسرانی که فقط درس خوانده اند ، مدرک گرفته اند اما قادر به اداره خانه و خانواده و مدیریت اجتماعی و اقتصادی خانه نیستند . حتی از عهده تعمیرات ضروری منزل نیز برنمی آید. ایام تعطیلات تابستان زمان بسیاری خوبی برای یادگیری امور فنی و در کنارش آموزش مدیریت اقتصادی خانه است .

* به پسرهایتان کارهای فنی و حرفه ای بیاموزید تا در جامعه مورد احترام باشند .(مقام معظم رهبری) 

- به این نکته ظریف رفتاری دقت کنید: 

* چند روز به آغاز سال تحصیلی جدید مانده است . مادر هر دو پسرش را می خواهد . جامدادی پسر کوچکتر فرسوده شده و مادر یک جامدادی نو برایش تهیه کرده است اما جامدادی پسر بزرگتر سالم است و هنوز قابل استفاده می باشد . مادر به پسر بزرگتر رو کرده و می گوید : ازاینکه می بینم آنقدر بزرگ شده ای که می توانی از وسایل خودت خوب استفاده کنی خیلی خوشحالم . چون شما جامدادی ات را سالم نگه داشته ای ، مبلغ معادل پول جامدادی نو را به عنوان پاداش به تو می دهم . رفتار مادر باعث می شود که پسر کوچکتر خود به خود صرفه جویی و استفاده صحیح از وسایل را بیاموزد. 

- در این سن در برابر تمام خواسته های بی جای بچه ها مقاومت کنید و اجازه ندهید با گریه ها و قهرهایشان برای شما تصمیم بگیرند. 

- همزمان با شروع آهنگ بلوغ در پسرها ، مادر با ترتیب دادن یک پیاده روی یا یک خریده ساده در ابتدا از میزان اطلاعات بچه در مورد سن بلوغ آگاه شده و بعد کاملا" جدی مسائل مربوط به بلوغ پسرها از جمله غسل های مربوط به آنها را به او آموزش دهد . خیلی مهم است که این کار توسط مادر انجام شود نه پدر . چراکه عموما وقتی پسرها نیاز به غسل پیدا می کنند پدرها منزل نیستند و آنها با حیایی که از مادر می کنند انجام غسل را به تعویق می اندازند . در حالیکه اگر مادر این حیای بی مورد را رها کرده و با پسرش حرف بزند از قضا شدن نمازها و روزه های فرزندش ممانعت می کند . پسر بدون خجالت غسل کرده و نمازهایش را ادا می کند.



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۰۷
سیده طهورا آل طاها

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">