فرازونشیب زندگی طلبگی ما(همنفس طلبه)

هم قدم تا خدا آباد

همنفس طلبه

طبقه بندی موضوعی

از 7 تا 14 سالگی (3)

پنجشنبه, ۷ خرداد ۱۳۹۴، ۰۳:۱۷ ب.ظ

- هرگز برای ترغیب بچه ها به نمازخواند یا انجام اعمال عبادی به آنها نگویید که اگر نماز بخوانی یا روزه بگیری ، خدا هر چه می خواهی را فراهم می کند . 

می گفت : سالها قبل در مراسم افطاری تعدادی از دختران شرکت داشتم . برنامه این بود که برایشان از تکالیف شرعی شان بگویم. همه اکثرا در یک ردیف سنی بودند بین 9 تا 13 سال . از آنها پرسیدم: بچه ها چرا روزه می گیریم ؟ جوابها تقریبا یک شکل بود مگر جواب فائزه. فائزه می گفت : خانوم چون مامانم گفته اگر روزه بگیریم خدا کمکم می کند تا امتحانم را 20 بشوم. سعی کردم اشتباه بودن این تفکر را برای او که فقط 9 سال داشت جا بیندازم جوری که حرمت مادرش نشکند اما احساس کردم دخترک سخت پایبند است . آن موقع موضوع را ادامه ندادم احساس کردم میان در و همسایه شاید خوب نباشد.از این موضوع سالها گذشت . تا اینکه خبر رسید یکی از همسایه های قدیمی به دلیل یک بیماری فوت شده است . برای مراسم تشییع حاضر شدیم . دختر جوانی که انگار تازه نامزد کرده بود بر سر مزار مادرش بی تابی می کرد. همسایه ها نشانش دادند و گفتند او همان فائزه است . جلو رفتم تا تسلیتی بگویم . که صدای شیون های فائزه و حرفهایش میخکوبم کرد: " خدا دروغه. اصلا خدا وجود نداره . اگر خدا بود جواب اینهمه نماز خواندن و روزه گرفتن منو می داد و مادرم شفا می گرفت . حیف اونهمه وقتی که گذاشتم و نماز خواندم و روزه گرفتم."! حرفهایش عین پتک توی سرم می خورد . انگار نمی توانستم جلو برم . عقب عقب برگشتم. یادم افتاد که سالها قبل مادر مرحومش بذر این نوع تفکر را در ذهن او کاشته بود و همان اندیشه نادرست امروز منجر شده بودکه او با اولین ضربه در عالم طبیعت زمین گیر شود. 

- در سالهای آغازین سن دبیرستان یا در سالهای پایانی دوره راهنمایی حتما" در مورد نگاه به نامحرم به آنها تذکر بدهید. به آنها بیاموزید اگر به نامحرم فکر کنند در آینده همسری نصیب آنها می شود که ذهن و چشم سالمی نداشته است چرا که این توصیه قرآن است که می فرماید : زنهای پاک از آن مردان پاک و زنان ناپاک از آن مردان ناپاک هستند. 

- به بچه ها پول توی جیبی بدهید اما از او بخواهید که حساب خرجهایشان را داشته باشند . مثلا در یک برگه میزان مخارج ماهانه خود را یادداشت کنند . به این وسیله آرام آرام مدیریت اقتصادی و صرفه جویی و پرهیز از خریدهای اضافه را می آموزند. 

- برای اینکه فرزندتان در سنین بلوغ از آفات جنسی مصون باشد حتما" باید فکری سالم داشته باشند. ترتیبی بدهید تا بچه ها در طول روز حسابی خسته شوند و بعد به محض ورود به رختخواب بخوابند. اگر احیانا در سنین فرمانبرداری متوجه استمنا فرزندتان شدید حیا را کنار بگذارید و چشم در چشم بسیار جدی اما به دور از خشونت در مورد آسیب های روانی و جسمی آن هشدار بدهید و توضیح دهید که این یک فعل حرام است . 

- مراقب خلوتهای فرزندانتان باشید . همین طور وقتی تنهایی به حمام می روند مرتب به بهانه های مختلف به آنها سرکشی کنید تا احساس کنند که در خلوتهایشان امنیت ندارند. با شروع استمنا ترک آن برایشان سخت است.



موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۰۷
سیده طهورا آل طاها

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">