فرازونشیب زندگی طلبگی ما(همنفس طلبه)

هم قدم تا خدا آباد

همنفس طلبه

طبقه بندی موضوعی

۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

دفتر مدیر آموزشگاه شلوغ بود . این شلوغی عادی است . همیشه موقع ثبت نام ترم جدید که می شود اوضاع آموزشگاه تغییر می کند . 

ناچارا" همه به حیاط کوچک و مسقف آموزشگاه هدایت شدیم . منتظر ماندیم که مدیر از راه برسد و کار ثبت نام ها را سریعتر سامان بدهد . 

این توقف اجباری فرصت مناسبی بود تا خانمها مطابق میل شان دور هم جمع شوند و صحبت هایشان گل کند . وسط آنها ، لهجه یک نفر با گوش بازی می کرد . دقت کردم . لهجه ی شیرین و زیبای اصفهانی داشت .

خودش می گفت : چند ماهی است که بخاطر ماموریت همسرش به تهران آمده اند . حالا هم می خواهد تا دخترش را برای ترم جدید کلاس زبان انگلیسی ثبت نام کند .

صدای نازک دخترک شنیده شد. سفید رو و ظریف . با موهایی که از دو طرف بافته شده بود . نامش را پرسیدم و اینکه چند سال دارد :

اسمش شقایق است . مهر امسال باید برود پیش دبستانی اما با پدرش تصمیم گرفتیم بجای پیش دبستانی ، او را به کلاس زبان بفرستیم . 

می دانستم کارش اشتباه است . چند جمله ای با مادر خوش لهجه هم کلام شدم . تلاش کردم تا متقاعدش کنم . " هنوز برای ثبت نام دخترتان زود است " اما ثمری نداشت . 

شش ماه بعد :

صدایش را از پشت سر شنیدم . خودش بود . با همان لهجه قشنگ اصفهانی اش .

به سمت صدا برگشتم . دست دخترش را محکم چسبیده بود و می خواست تا از آموزشگاه بیرون ببرد . امروز هم آموزشگاه شلوغ است . درست مثل اولین دیدارمان . امروز هم روز ثبت نام است . درست مثل اولین برخوردمان با هم .

مرا که دید ، دستش را از دست دخترش باز کرد. پیدا بود که دلش حسابی پر است .

- این چند ترم بیچاره شدم . شقایق اصلا" هیچی یاد نگرفت . با اینکه یکی ، دو تا از ترم ها را دو بار گذراند اما باز هم نتیجه ای که باید می گرفتم را نگرفتم . همه اش فکر بازی و بازیگوشی بود . پشت میز و صندلی بند نمی شد . فایده ای ندارد . اینهمه هزینه کردم و آخرش هم هیچی .

زن خوش لهجه تند تند حرف می زد و من چاره ای جز شنیدن نداشتم . 

خداحافظی کوتاهی کرد و رفت . کاش فرصتی بود تا او را متوجه اشتباهش بکنم .

کاش فرصتی می داد تا برایش بگویم یادگیری زبان در این سن اشتباه است . چرا که در دوران شکل گیری ساختار اعتقادی ، او با فرهنگ غربی آشنا می شود . یادگیری زبان را باید به وقتی موکول کرد که بچه ، مهارت نوشتن و خواندن زبان مادری را داشته باشد . برای مهارت داشتن باید تا پایان مقطع سوم ابتدایی صبر کنیم .

اصولا" آموزش برای زیر 7 سال خطاست . حتی مهدهای کودکی که تبلیغاتشان پر از آموزش های رنگارنگ از سفالگری تا ورزش های مختلف است قطعا" کاسب کاری است . بچه ها در سن زیر 7 سال فقط به یک چیز نیاز دارند . " بازی "

به بهانه ی آموزش ، بازی را از کودکانمان نگیریم . 

۳۷ نظر موافقین ۵ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۶ ، ۱۶:۲۹
سیده طهورا آل طاها

توصیه های افطار و سحر ، باید ها و نبایدها از منظر طب سنتی :


- اولین توصیه به همه دوستان خصوصا مادران و همسران این است که حتما مزاج همسر و فرزندان خود را بدانند . برای تشخیص بهتراین کار به متخصص طب سنتی مراجعه کنید .


- توصیه های افطاری :

بهتر است برای وعده های افطاری از غذاهای سبک که خلط غلیظ تولید نمی کنند استفاده کنیم . پرخوری و درهم خوری بدترین کاری است که یک روزه دار بعد از ساعتها گرسنگی ممکن است انجام دهد. اشتباه و تصور غلط بعدی این است که روزه دار ، برای تحمل روزهای روزه داری ، تا سحر بیدار بماند و بعد از خوردن یک سحری مفصل به همراه آب زیاد از ترس تشنگی روزانه ، تا عصر بخوابد . این قطعا" هدف از روزه داری نخواهد بود . ضمن اینکه آسیب جدی به سیستم گوارشی و سلامت بدن وارد می شود . 

یادمان باشد قرار نیست در ایام رمضان فعالیت روزمره متوقف شود . می شود با یک الگوی صحیح تغذیه رمضان خوبی را پشت سر گذاشت .


- از غذاهای مناسب افطار شیر برنج است . شیربرنج به همراه عسل و کمی دارچین یک افطاری مناسب و لطیف است .

- شمالی های عزیز ، حتما" رشته خوشکار را می شناسند . باید گفت رشته خوشکار از منظر طب سنتی یکی از بهترین گزینه های تغذیه است . رشته خوشکار تولید خون صالح کرده و یک وعده بسیار مناسب برای افطار شماست . خصوصا" اگر بعد از آن سکنجبین بخورید .

- تخم مرغ عسلی یکی دیگر از غذاهای بسیار مغذی و لطیف برای وعده افطار است . خصوصا" زرده آن . دقت داشته باشید تخم مرغ عسلی و نه نیمرو یا تخم مرغ سفت شده . 

بهترین روش برای درست کردن تخم مرغ عسلی :

تخم مرغ را بسته به تعداد آن در ظرف مناسب آب گذاشته و بعد از جوش آمدن آب ، سه دقیقه اجازه جوشیدن تخم مرغ را می دهیم بلافاصله بعد از سه دقیقه تخم مرغ را بردارید و به همراه کمی دارچین یا آبلیموی غیر صنعتی مصرف کنید . 

- غذای مناسب بعدی برای وعده افطار نخود آب است . نخود آب بسیار لطیف و مغذی است .

بهترین روش برای درست کردن نخود آب :

نخود را خیس کرده سپس با پیاز به همراه کمی زردچوبه و اندکی گوشت گوسفند می پزیم .

- از در هم خوردن انواع سبزی ها برای افطار بپرهیزید . بهترین سبزی ها برای وعده افطار نعنا و ریحان است .

- شله زرد نیز از غذاهای خوب افطار است .

- هرگز در وعده افطار پلو و خورشت نخورید . اگر قصد خوردن شام دارید از کتلت گوشت یا همان شامی کباب استفاده کنید آنهم بدون برنج و برای هر نفر 2 عدد کافیست 

لازم به ذکر است کوکو سیب زمینی بدترین غذا برای وعده افطار است چراکه تولید خلط غیظ می کند.

- سوب جو به همراه بال مرغ ، خامه ، هویج و جعفری غذای بسیار خوب و لطیفی برای وعده افطار شماست .

- اگر همشهری ما باشید حتما" آش ترخینه را می شناسید . آش ترخینه را با حبوبات کم برای افطار میل کنید .

- دم کردن ده عدد عناب که قبلا" آنرا دانه به دانه تیغ زده اید نیز مناسب است . 

- خوردن میوه در وعده افطار خوبست اما حتما یک ساعت بعد از افطار و در حجم کم 

- یکی از مشکلات روزه داری در ایام گرم سال ترس از تشنگی است . چاره کار نوشیدن مکرر آب در سحر نیست چرا که آب اضافه به سرعت دفع شده و مشکلی را حل نمی کند برای حل بحران توصیه های زیر را جدی بگیرید :


1- شیره ی بادام : مقدار 21 عدد بادام خام را پوست کنده و به همراه 2 قاشق غذاخوری عسل و یک لیوان آب در مخلوط کن بریزید و سپس میل نمایید . این ترکیب رطوبت از دست رفته را به شما باز می گرداند . خصوصا برای افرادی که مزاج خشک دارند برای تولید رطوبت مناسب است .

2- فالوده سیب : ترکیب سیب شیرین و رسیده ی رنده شده با عسل و زعفران بعد از افطار 

3- دسری مناسب که برای رفع یبوست نیز مناسب است .همچنین رطوبت را به بدن باز می گرداند ، 5 عدد آلو را خیس کنید و همراه 5 عدد انجیر مصرف کنید . 

4- مقداری تخم خرفه را با دوغی که خودتان درست کرده اید ، خیس کنید . می بینید که خرفه دوغ را به خودش می گیرد . دوباره و چند باره این کار را انجام دهید سپس در وعده سحر 1 قاشق چایخوری از آن را بخورید . این ترکیب رطوبت زایی خوبی دارد و برای رفع عطش مناسب است .

5- سکنجبین : سکنجبین یک معجزه است . انواع بسیار زیادی دارد . اینجا معروف ترین نوع آن که برای وعده سحر و افطار برای رفع تشنگی مناسب است خدمتتان ارایه میشود . توصیه می کنم به عنوان یک بانوی خانه به جای خرید سکنجبین آماده ، خودتان آنرا به شیوه ای که عرض می کنم درست کنید: مقدار سه لیوان شکر ( برای ماه رمضان به جای شکر از نبات یا عسل استفاده کنید) به اضافه سه لیوان آب را در ظرف بجوشانید . حرارت را کم کنید . اجازه بدهید تا به قوام برسد و سپس کف گیری کنید . وقتی قوام آمد نصف لیوان سرکه را اضافه کنید و اجازه دهید تا قوام بیاید . حرارت گاز همچنان کم باشد . دائم به هم بزنید وقتی کاملا غلیظ شد زیر آنرا خاموش کرده و مقداری نعنا را به آن اضافه کنید و بعد از چند دقیقه نعنا را خارج کرده دور بیندازید . اگر می خواهید به سکنجبین زعفران اضافه کنید این کار را قبل از خوردن انجام دهید . یادتان باشد چند قطره زعفران کافیست .سکنجبین شما آماده است.

6- سکنجبین خیار: برای درست کردن این نوشیدنی بسیار خوشمزه کافیست یک خیار بوته ای درشت که تخم داشته باشد را بشویید . سپس وسط خیار که تخم بیشتری را داردبا پوست رنده کنید و داخل شربت سکنجبین تان بریزید اجازه بدهید تا این ترکیب چند ساعت توی یخچال بماند تا خواص خیار را به خودش جذب کند بعد آنرا نوش جان کنید .

7- خوردن آب سیب نیز در رفع عطش مناسب است .

- برای رفع بوی بد دهان در ماه رمضان از رب انار و رب به در وعده افطار استفاده کنید .

- فرنی همراه با عسل نیز از وعده های مناسب برای افطار است .

- خوردن حلوا و حلیم برای وعده افطار ابدا توصیه نمی شود . 


توصیه ای برای رفع یبوست :

علاوه بر یکی دو توصیه ای که در موارد بالا برای حل این مشکل اشاره شد می توانید 2 قاشق غذاخوری خاکشیر را در یک لیوان آب جوش ریخته و سپس روی لیوان را برای چند دقیقه بپوشانید تا دم بکشد سپس با کمی نبات یا عسل میل نمایید .


بایدهای وعده ی سحری :

- در وعده سحر از انواع پلو و خورشت ها استفاده کنید .

- خوردن حلوا به شرطی که در آن افراط نکنید تا تشنه نشوید خوبست .

- خوردن حلیم به عنوان یک غذای سنگین برای سحر مناسب است .

- سالاد زود هضم است لذا برای سحر توصیه نمی شود.

- در وعده سحر از نوشابه گاز دار استفاده نکنید . چون بعد از عبور از معده باعث ایجاد گرسنگی می شود . بجای آن از شربت سکنجبین یا خاکشیر یا تخم شربتی استفاده کنید .

- خورشت آلو اسفناج برای سحر مناسب است .  


موارد فوق بخشی از آن چیزی است که ما در این ترم در محضر استاد خود دکتر یارقلی آموختیم . ان شاالله که مفید واقع شود .التماس دعا...

۵۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۶ خرداد ۹۶ ، ۱۵:۱۶
سیده طهورا آل طاها

و اما بعد....


در عامل وراثتی عموما" بچه ها بیش فعالی را از پدر بیش فعال به ارث می برند .

نشانه های بیش فعالی : 

1- به جزئیات توجه نمی کنند . مثلا در نوشتن املا در عین بلد بودن کم توجه هستند . دندانه ها را جا می گذارند . تشدید نمی گذارند . حروف ربط را جا می گذارند .

2- معمولا نمی توانند روی کارهای مهم تمرکز کنند . مثلا نمی توانند روی درس خواندن تمرکز کنند یا نمی توانند یک نقاشی را تمام کنند و سپس سراغ نقاشی یا کار دیگری بروند . 

3- کارهایشان را نمی توانند به نظم در بیاورند .

4- وسایلشان را گم می کنند یا جا می گذارند .

5- از کارهایی که نیاز به تمرکز و فکر دارد خوششان نمی آید .

6- محرک های خارجی به راحتی حواس او را پرت می کند . در این کودکان پوشیدن لباسهایی با رنگ گرم مثل نارنجی و قرمز باعث حواس پرتی می شود.

7- در خواب بی قرارند . خواب عمیق کمتر دارند.

8- فراموش کردن کارهای روزمره مثل برنامه های درسی که باید با خود ببرند .

9- وقتی نشسته اند دست و پای آنها بی قرار است و مرتب تکان می خورد.

10- در مدرسه مرتب از جای خودشان بلند می شوند و صندلی را ترک می کنند .

11- زیاد حرف می زنند .

12- پرسروصدا هستند .

13- کارهای خطرناک انجام می دهند چون عمل آنها جلوتر از فکرشان است .

14- نوبت را رعایت نمی کنند .

15- هنوز سوالی از طرف معلم پرسیده نشده به پاسخ تمایل نشان می دهند.

اگر کودک شما دو سوم ویژگی های بالا را داشت احتمالا بیش فعال است .

مثلا 8 خصوصیت را در 6 ماه متوالی داشته باشد . این خصوصیت ها حتما باید حداقل 6 ماه تداوم داشته باشد . در صورتیکه کودک شما این خصوصیات را دارد حتما به پزشک یا مشاور مراجعه کنید تا با گرفتن یک نوار مغزی ساده تشخیص داده شود . این تشخیص معمولا" برای بالای 2 سال قابل اجراست . 

اگر کودکتان بیش فعال بود ، مساله را پیش اقوام و آشنایان جار نزنید تا دیگران به کودکتان انگ نچسبانند.

آمار بزهکاری میان کودکان بیش فعال بیشتر از سایر گروههاست لذا در شناسایی این مساله دقیق باشید . 

درمان بیش فعالی :

1- روان درمانی    2- بازی درمانی ، رفتار درمانی ، کاردرمانی    3- رژیم درمانی 

آنچه از عهده والدین جهت کنترل بیش فعالی در کنار کار درمانی ، بر می آید :

1- رژیم غذایی که شامل بایدها و نبایدهای خوراکی است .

نبایدها شامل : پرهیز از موادی که اسید سالیسیلیک دارند مانند : بادام ، سیب،زردآلو،شاتوت،گیلاس، آلبالو، خیار و خیارشور ، موز، انگور و کشمش و سرکه ، شلیل،پرتقال ، هلو ، آلو و آلوبخارا، تمشک ، توت فرنگی ، گوجه فرنگی به اضافه تمام خوراکی هایی که حاوی رنگ های مصنوعی است . مانند :

پفک ، کالباس ، چیپس ، کلوچه ، کیک ، انواع چای ، کاکائو، شیرگاو، غذاهای کنسرو شده و سرخ شده، میوه های زرد رنگ مانند :

ذرت، شکر ، شکلات ، مواد کافئین دار، آبمیوه های صنعتی، شیرینی جات و بستنی رنگی.

بایدهای خوراکی شامل :

سبزیجات تازه ، مواد گوشتی و پروتئینی ، ماهی و غذاهای دریایی ، خوردن هر چیزی که حاوی روی ، کلسیم، آهن، مس و امگا3 است . مانند جوانه گندم ، جگر ، گوشت بوقلمون ، لوبیا، نخود، جعفری، اسفناج، گردو، هویج ، کنجد و روغن آن ، پسته ، فندق، روغن ماهی و همچنین خوردن صبحانه .

از نکات مهم در کنترل بیش فعالی : کاهش اضطراب و همچنین کاهش استفاده از وسایل ارتباط جمعی مثل تلوزیون و بازی کامپیوتری و تلفن همراه و تبلت می باشد .

مهارت خودگویی را به انها بیاموزید تا تخلیه شوند و آرام شوند . اجازه بدهید مشکلاتش و ناراحتی هایش را بنویسد یا با خودش واگویه کند . به او آموزش دهید تا با خدا درد و دل کند .

نبایدهای خوراکی فقط تا زمان درمان است . بعد از درمان می تواند آزادانه از خوراکی ها استفاده کند.


اگر عمری بود ان شاالله در پست بعد با هم یاد می گیریم چطور نقاشی بچه ها را تفسیرکنیم.

موافقین ۴ مخالفین ۰ ۰۲ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۳۵
سیده طهورا آل طاها