فرازونشیب زندگی طلبگی ما(همنفس طلبه)

هم قدم تا خدا آباد

همنفس طلبه

طبقه بندی موضوعی

اضطراب و دوره نوجوانی ...

جمعه, ۲۴ آذر ۱۳۹۶، ۰۴:۵۸ ب.ظ

ریشه ی بسیاری از مشکلات دوره نوجوانی ، به ایام کودکی و نهایتا" به خانواده برمی گردد. یکی از این مشکلات که اتفاقا" ریشه ی بسیاری از اختلالات در آینده است ، اضطراب است .


فراوانی این معضل در دخترها بیشتر از پسرهاست اما این به آن معنی نیست که پسرها از دچار شدن به آن مصون هستند. اضطراب یک احساس ناخوشایند و نوعی دلواپسی است که با چند احساس جسمی مثل احساس خالی شدن سردل ، حالت تهوع ، تپش قلب و سردرد همراه است . معموا" افراد مضطرب بیقرار و سردرگم هستند .


انواع اضطراب :

1- اضطراب تسهیل کننده : این نوع اضطراب در حد کم و متعادل منجر به پیشبرد کارها می شود.

2- اضطراب ناتوان کننده : این نوع اضطراب با بی اشتهایی یا پرخوری ، هیجان بی مورد ، حالت تهوع، گریه های بی مورد ، تیک های عصبی مثل کندن مو و ناخن جویدن همراه است . در نهایت به تشویش و از کارافتادگی نیز می رسد .


علل اضطراب

1- سخت گیری که باعث پنهان کای ، دروغگویی ، لجبازی ، طغیانگری و پناه بردن به محیط ها و افراد دیگر است .

2- ترس و تهدید فرد 

3- رقابت هایی که سازنده نیستند و تنها یک انگیزه موقت است .

4- داشتن والدین مضطرب 

5- مقایسه کردن فرد با دیگران که خود سبب تحقیر و نادیده گرفتن فرد می شود.

6- بزرگ جوه دادن بعضی مسائل مثل اینکه : اگر درس نخوانی بدبخت می شوی. یا " اگر فلان نمره را نگیری بیچاره می شوی."

7- دادن پاداش نامناسب " اگر نمره ات 20 بشه برات تبلت می خرم ."

8- انتظار بیش از حد داشتن 

9- دادن برچسب نامناسب " بدبخت" . " بی عرضه "


راهکارهای مدیریت اضطراب :

1- مراقب ارتباط کلامی خود با فرزندانمان باشیم . " زود باش دیر شد ." 

2- تهدید کردن باعث اضطراب می شود .  

3- در موقعیت های اضطراب زا قرارش ندهیم .

4- تغذیه مناسب و خواب کافی

5- کنترل استفاده از رسانه . دو ساعت قبل از خواب و دو ساعت بعد از بیدار شدن از خواب استفاده از رسانه ممنوع است .

6- ورزش و نرمش به شکل منظم اضطراب را کم می کند . آب بازی و خاک بازی در کودکان به شکل معجزه آوری اضطراب را می کاهد.

7- توجه به کارهای مورد علاقه 

8- پرکاری بهترین راهکار در مقابله با اضطراب است .

9- ایجاد زمینه گفتگو با بچه ها . در همین راستا یاد بگیریم شنونده خوبی باشیم وقتی با شما صحبت می کنند تمام توجه تان به او باشد و هرگز او را در معرض قضاوت خود قرار ندهید.


مشکلاتی که سرمنشا آنها اضطراب است :

1- پرخاشگری

2- کاهش تمرکز و توجه که خودش باعث کاهش یادگیری می شود. لذا شما نوجوانی را می بینید که ساعتهای طولانی درس می خواند ، گاهی از ترس کم آوردن وقت یا هر دلیل دیگر به گریه می افتد اما با وجود تلاش فراوان نتیجه مطلوب را کمتر می گیرد .

3- بد غذایی 

4- لجبازی . که در کودکان زیر 7 سال به وفور وجود دارد .

5- گرایش به انحرافات جنسی از جمله خود ارضایی و اعتیاد

6- اختلال شخصیت و افسردگی 

7- ارتباط با جنس مخالف 

8- ناامیدی که در نهایت گاهی منجر به خودکشی یا حداقل فکر آن می شود.


اضطراب را جدی بگیرید....

موافقین ۲ مخالفین ۱ ۹۶/۰۹/۲۴
سیده طهورا آل طاها

اضطراب

نظرات  (۴)

ممنون از دخت تابستان.
حیف که سواد ناقص من، از درک نظر عالمانۀ شما عاجز است!
۲۵ آذر ۹۶ ، ۲۳:۰۶ دخت تابستان
خطاب به رئوف بزرگوار
دوست عزیز،معمولا (یکی) از ملاک های وجود اختلال شدت حالت ها هست و همچنین مختل شدن زندگی روتین شخص.
مثلا همگی ما گاهی احساس غم و ملال و ناراحتی می کنیم اما اگه این احساسات خیلی شدید بشن،ممکنه افسردگی بوجود بیاد و مشکل در زندگی فرد ایجاد کنه.
روانپزشکان و روانشناسان و اساتید علوم تربیتی که هم کاملا با اختلالات و هم روند رشدی افراد آشنایی دارند، بر طبق یک سری معیارهای متعدد اختلال اضطرابی و از این دست اختلال ها رو تشخیص می دن،قطعا اونا می دونن چه اضطرابی مختل کننده هست و کدوم اضطراب مختل کننده نه تنها نیست بلکه جزیی از روند رشدی فرد هست،و قطعا این موارد رو به هنگام  تشخیص لحاظ می کنند.اختلالات اضطرابی خودشون  کلی معیار دارن که متخصصینش  کاملا به این معیارها آگاهن و با بررسی وضعیت مراجعه کننده و صحبت با مراجعه کننده متوجه می شن که آیا معیارها در شخص وجود داره یا نه.


چرا روان‌پزشکان و اساتید محترم علوم تربیتی همیشه اضطراب را یک آسیب می دانند؟ چرا هیچ وقت به جنبه های طبیعی اضطراب اشاره نمی کنند؟

به نظر من، اضطراب یا دلشوره، همیشه آسیب نیست. گاهی فقط یک هشدار است که از یک واقعه مهم و آینده ساز خبر می‌دهد و انسان های عاقل را برای مقابله یا انجام بهینۀ آن آماده می‌سازد. وجود چنین دلشوره ای برای رشد و تکامل انسان لازم است و می تواند به عنوان یک محرّک بسیار قوی، یاری گر انسان ها در عرصۀ انتخاب و تصمیم گیری باشد. (حتی برای نوجوان ها و جوان های عزیز ما)

این که ما اضطراب را یک احساس ناخوشایند می نامیم شاید به این دلیل است که علائم آن با برخی از احساس های جسمی تقارن دارد. اما این نباید باعث نگرانی، غلط پنداری و یک سویه نگری ما نسبت به این موضوع شود و موجب شود که اضطراب را همیشه منفی تلقی کنیم!

به نظر من، خیلی از پدر مادرهای امروزی، دغدغه را با اضطراب اشتباه می گیرند، به همین دلیل، در برابر آن واکنشی نامناسب از خود بروز می دهند و در نتیجه نسخه ای برای رفع آن می پیچند که نه تنها شفا بخش نیست، بلکه آسیب رسانی هم خواهد داشت...


پاسخ:
همان طور که در پست اشاره شد , اضطراب دو بخش دارد. بخش اول اضطرابی است  که اصطلاحا به آن اضطراب تسهیل کننده می گوییم. این نوع اضطراب , در حد کم و متعادل خوب و قابل قبول و پذیرش است. این نوع اضطراب میتواند برای آینده ای بهتر , مطلوب افتد . اما غیر از این , اضطرابی است که به شکل یک بیماری ظهور و بروز پیدا می کند . این نوع از اضطراب که متاسفانه در جامعه ی شهری ما شیوع عمیق و فراوان دارد به ساختار سلامتی آسیب جدی میزند. خصوصا اضطراب در میان نوجوانان گویا به شکل یک اپیدمی خطرناک شده که چهارچوب سلامتی آنها را نشانه رفته.
اضطراب می تواند عامل و ریشه ۱۰۰نوع اختلال روحی و جسمی در میان کودکان , نوجوانان و بزرگسالان باشد.

منظور از اضطراب غیرمفیدی که اساتید با دقت و سوظن با آن برخورد می کنند , دقیقا همین نوع است و نه اضطراب مفید و کوتاه مدت.
تشخیص اضطراب مفید از غیر مفید گاها سخت میشود در این صورت  می توان از تجربه و علم مشاوران و روان شناسان استفاده کرد .
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
سلام
**** *** ** *** ** ******** ********* ** ****
*** *** ** ****** ****** ** *** *** *** **** ** *** ****** *** *** *** ***
***** ****** * ** ***** ** **** *****
***** ****** *** * **** **** *** ***** * **** *** *** ***** * **** ***** * ********** *** ***** *****
****** *** ***** *** *** ****** *** *** ** ***** ** *** *** ** *** **** *** *** **** * **** **** ******** ** ** ** ******* *** *** *** ****** ** *****
** **** ** ****** ** ***** * *** ****** **** ** ** ****** **** **** ** ********
**** ** **** ** ***** **** **** ** **** **** ** ****** ** **** **** ***** ** **** ***** *** *** * ** **** ****** ***** ****** ***** ***** ** ***** * ***** ** ***** ****
*** ****** *** ** *** * *******
**** ** ** **** ****** **** ****** *** **** ** ** ******
** ***** ** ***** ***** ******* ** **** ****** ** ** *** *** **** ********* ** *** ***** **** ***** ****** **** *****
***** **** *********
*** ***** *** **** **** **** **** ** ** ***** ** **** *** *****
**** ** **** ************** ** **** **** ***** *** **** **** **** ** ****** **** ***** *** ** *** ***** ** ** *** *** ****
*** *** ***** ***** ***** ***** *** ***** **** ******** ****** ******** ** **** *********
**** ** ****** ***
***** ******** ** *****
**** ***** **** ******
**** ** **** **** ** ************ ***** *** ***** ** ***** *****
** ****
** ***** ********* * *** **** ** **** *****
****** ****** ***** ***** ******** *** *** *** **** ** **** ** ****** ** **********
*** ** ***** **** *****
****** **** **** ****

پاسخ:
عزیزم سلام.
همانطور که فرمودید تشخیص مشکلات این عزیز به این شکل کار دشواری است و امکان خطا را بالا میبرد . شناخت بنده از ایشون فقط برگرفته از جملات شما و توصیفات کوتاه حضرتعالی است . برای تشخیص بهتر باید خیلی دقیق تر شد. اما احتمالا با توجه به مشکلاتی که شما فرمودید بحث اعتماد به نفس و اضطراب بهتره در ایشون بررسی دقیق تری بشه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">